پنل پیامک،پنل پیامک رایگان،سامانه پیامک رایگان

نمایندگی پنل پیامک- پنل پیام کوتاه-پنل پیام کوتاه رایگان و ارسال انبوه پیامک در سایت پیام رسون

پنل پیامک،پنل پیامک رایگان،سامانه پیامک رایگان

نمایندگی پنل پیامک- پنل پیام کوتاه-پنل پیام کوتاه رایگان و ارسال انبوه پیامک در سایت پیام رسون

خط خدماتی رایگان بدون سفته

خط خدماتی رایگان بدون نیاز به سفته در پیام رسون

1400-12-12 23:43:11 510  0  0

امروزه مردم از پیامک‌های تبلیغاتی خسته شده‌اند و روی سیم کارت‌های خود دریافت پیامک‌های تبلیغاتی را مسدود کرده اند .
اما هنوز پیش می‌آید که یکسری پیامک های تبلیغاتی روی گوشی این افراد می آید. این پیامک ها فقط و فقط از طریق خطوط خدماتی قابلیت ارسال به بلک لیست را دارند و برای ارسال اینگونه پیام ها باید  خط تبلیغاتی را به خط خدماتی تبدیل کنند و برای انجام این کار می‌بایست مراحل خاصی را طی کنند.

امروز ما در سامانه پیام کوتاه شیراز این مژده را به شما عزیزان می دهیم که بدون طی هیچ مراحل خاصی و بدون دادن سفته به سامانه پیامک می توانید صاحب خط خدماتی شوید.
 اگر می‌خواهید با شرایط دریافت خط خدماتی بدون نیاز به سفته آشنا شوید تا پایان با نمایندگی سامانه پیام کوتاه شیراز همراه با شید.

 


 

خط خدماتی چیست ؟:

خط خدماتی به خطوطی گفته می‌شود که شرکت ها، سازمان‌ها، دانشگاه ها و نهادها و… از آن برای برقراری ارتباط با همه مشترکان استفاده می‌کنند. حتی با خط خدماتی امکان ارسال به بلک لیست ها وجود دارد(کسانی که شماره خود را در لیست سیاه مخابرات قرار داده اند پیامک ها را دریافت میکنند.) محتوای پیامک‌های ارسالی توسط این خطوط معمولاً خبری بوده و بیشتر جنبه‌ی اطلاع‌رسانی درباره‌ی مراحل مختلف فعالیت یا خدمتی را دارند که توسط آن مجموعه انجام می‌شود.

 اما اصلی ترین و مهم ترین کاربرد خط خدماتی شامل فروشگاه هایی میشود که از باشگاه مشتریان برای فروش و جذب بیشتر مشتری استفاده می‌کنند .
 برای مثال یک فروشگاه پس از خرید باشگاه مشتریان از سامانه پیام کوتاه به سه روش می تواند باشگاه مشتریان را به مخاطبین خود ارائه دهد:


۱- دریافت کد سه رقمی 

۲- دریافت اپلیکیشن باشگاه مشتریان که روی گوشی همراه نصب میشود 

۳- خرید دستگاه ذخیره شماره موبایل باشگاه مشتریان


 حال اگر این فروشگاه اینترنتی بخواهد از هر یک از روشهای بالا برای ارسال پیامک تبلیغاتی استفاده کند باید این را بدانند که لازم است از خط خدماتی برای ارسال پیامک به مشتریان خود استفاده کند  چرا که اگر از خطوطی به جز خطوط خدماتی استفاده شود ، و مخاطب هدف اس ام اس های تبلیغاتی خود را مسدود کرده باشد ، هیچگاه پیامک‌های ارسال شده از جانب فروشگاه به مخاطب مورد نظر نخواهد رسید.

 پس یکی از لازمه های فروشگاهها برای داشتن باشگاه مشتریان داشتن خط خدماتی می باشد تا در کمترین حالت پیامک ارسال کد تایید به دست مخاطب هدف برسد .

 


 

 باشگاه مشتریان سامانه پیام کوتاه شیراز:
 باشگاه مشتریان که به تازگی توانسته طرفدارهای زیادی را به خود جذب کند در نمایندگی سامانه پیامک شیراز به صورت رایگان ارائه می شود یعنی شما پس از اینکه وارد سایت سامانه پیام کوتاه شدید و باشگاه مشتریان خود را ثبت کردید می توانید به صورت رایگان هر یک از روشهای ارائه شده که شامل دریافت کد سه رقمی ، دریافت اپلیکیشن باشگاه مشتریان که روی گوشی همراه نصب میشود و خرید دستگاه ذخیره شماره موبایل باشگاه مشتریان را نیز به صورت رایگان دریافت کنید .

همچنین نمایندگی سامانه پیامک پیام رسون این امکان را برای مشتریان خود در نظر گرفته که پس از اخذ باشگاه مشتریان بدون نیاز به سفته و ثبت شرکت ،خط خدماتی را نیز دریافت کنند.

 

 پیام رسون:

 برای اینکه بتوانید همین امروز شروع به ارسال پیامک خدماتی کنید لازم است با ورود به سایت سامانه پیام کوتاه و ثبت باشگاه مشتریان رایگان و خط خدماتی رایگان از بهترین امکانات در پنل پیامک پیام رسون استفاده کنید.

 

 این یک فرصت ویژه و استثنایی می باشد که می توانید در این ایام مشتریان وفاداری را برای خود جذب کنید . همچنین نمایندگی پنل پیامک پیام رسون این امکان را برای مشتریان وفادار خود در نظر گرفته که اگر سوالی در رابطه با خطوط خدماتی رایگان و باشگاه مشتریان رایگان داشته باشند با شماره ۰۹۱۷۲۱۷۲۰۳۹ تماس بگیرند یا اینکه سوال های خود را در سایت سامانه پیامک ثبت کند تا کارشناسان ما در اسرع وقت به سوال هایشان پاسخ دهند.

جانشین زالنسکی کیست ؟

به گفته مقام‌‌های مطلع، دولت‌های غربی درباره جانشین احتمالی ولادیمیر زلنسکی درصورت دستگیری یا کشته شدنش توسط نیروهای روسی گفت‌وگو کرده‌‌اند؛ اما هنوز قطعیتی در این باره وجود ندارد. به نوشته نیویورک‌‌تایمز، نگرانی‌‌ها در درجه نخست درباره اطمینان از تشکیل یک دولت مستقل در اوکراین حتی با وجود تلاش‌‌های روسیه برای گماردن یک رهبر دست‌‌نشانده در کی‌‌یف است. مقام‌‌های غربی گفته‌‌اند که داشتن یک رهبری مستقل به‌‌رسمیت شناخته‌‌شده در اوکراین ضروری است و هرگونه رهبر دست‌‌نشانده توسط روسیه موجب عدم مشروعیت و به رسمیت شناخته شدنش می‌‌شود.

حضور ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین و سخنرانی‌‌های انگیزشی او فاکتورهای کلیدی در حفظ روحیه مردم و ارتش این کشور است و مقام‌‌های غربی می‌‌گویند ادامه این روند مهم است. تمرکز بر تضمین فرد جانشین از یکسو به این دلیل است که قانون اساسی اوکراین درباره این مساله روند مشخصی ندارد و از سوی دیگر هم به این خاطر است که زلنسکی گفته نمی‌‌خواهد اوکراین را ترک کند و بارها این مساله را مطرح کرده که من به مهمات نیاز دارم نه فرار از کشور. برخلاف گزارش‌های خبری، مقام‌‌های آمریکایی این مساله را رد کرده‌‌اند که به وی پیشنهاد خروج از اوکراین را داده یا به او توصیه کرده‌‌اند که چنین کاری کند. دولت‌های غربی تصمیم زلنسکی را در ماندن در اوکراین و مبارزه، همزمان با تلاش سربازان روسی برای پیشروی در اوکراین تحسین هم کرده‌‌اند.

آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا دولتی دست‌‌نشانده از سوی روسیه را به رسمیت نمی‌‌شناسند. در اینجا البته یکسری مسائل عملی و حقوقی نیز مطرح می‌‌شود. کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ناتو کمک‌‌های اقتصادی و نظامی خود را به‌عنوان راهی برای نشان دادن حمایت از اوکراین ارائه کرده‌‌اند. کشورهای اروپایی تسلیحات اتوماتیک، تسلیحات ضد هوایی استینگر، چند مدل موشک ضد تانک و تجهیزات حفاظتی به اوکراین ارسال کرده‌‌اند تا نشان دهند که متحدان تمایل دارند تا توانایی اوکراین را برای تخریب و نابودی نیروهای نظامی روسی تقویت کنند. تداوم چنین حمایت‌‌های عمومی با یک دولت کارآمد برای پذیرش این کمک‌‌ها بسیار آسان‌‌تر است، حتی اگر چنین دولتی در غرب اوکراین یا به‌عنوان یک دولت در تبعید در لهستان یا رومانی عمل کند.

آمریکا تاریخچه طویلی در تامین پنهانی و مخفیانه سلاح به گروه‌های شبه‌‌نظامی و شورشی در سراسر جهان دارد. چنین برنامه‌‌ای برای اوکراین همچنان یک احتمال است؛ اما هرقدر که ارتش سازمان‌‌یافته اوکراین جنگ علیه روسیه را خوب رهبری کند، احتمال بیشتری وجود دارد که کی‌‌یف بتواند کنترل تمام یا بخشی از کشور را حفظ کند. در یک هفته گذشته، گفت‌وگوهای پر حرارت در کاخ سفید و نشست‌‌های غیرعلنی در کنگره روی این مساله تمرکز داشته که اگر روسیه، کی‌‌یف را تصرف کرد، چطور می‌‌توان به اوکراین کمک کرد. با در نظر گرفتن چنین وضعیتی، دولت آمریکا در حال حاضر قصد دارد تا به تامین مخفیانه تسلیحات به اوکراینی‌‌ها ادامه دهد. به گفته یکی از افرادی که در جریان این گفت‌وگو قرار گرفته، این سیگنال عمومی قوی حمایت، در مخالفت با برنامه‌های مخفیانه تسلیحاتی باید به تقویت روحیه اوکراین کمک کند و به روسیه نشان دهد که تامین سلاح برای ارتش اوکراین متوقف نمی‌‌شود. مقام‌‌های آمریکایی، اوکراینی‌‌ها را تحت فشار قرار داده‌‌اند تا به مسوولان ارشد این کشور که احتمالا جانشین و جایگزین رئیس‌‌جمهوری می‌‌شوند، اجازه ندهند برای مدتی طولانی در یک مکان بمانند و به آنها تاکید کرده‌‌اند تا به مکان‌‌های امن‌‌تر خارج از کی‌‌یف بروند.

مسوولان آمریکایی و متحدانش تمایل دارند که دولت اوکراین مکانی را برای رهبری در نظر بگیرند تا اگر کی‌‌یف سقوط کرد آن مکان امن وجود داشته باشد. محل اقامت ریاست‌‌جمهوری در کوهستان‌‌های کارپات در غرب اوکراین، می‌‌تواند مکان مناسبی باشد؛ اما مقام‌‌های این کشور نگفته‌‌اند که آیا این محل اقامت مجهز به پناهگاه‌های ضد بمب و قابلیت‌‌های ارتباطی است یا خیر؟ همچنین بر اساس قانون اساسی اوکراین، رئیس پارلمان جانشین زلنسکی خواهد بود و به‌عنوان سرپرست دولت عمل می‌‌کند. رئیس کنونی پارلمان اوکراین «روسلان استفانچوک» یک سیاستمدار حامی غرب و معاون ارشد سابق زلنسکی است. روز دوشنبه استفانچوک در کنار زلنسکی درخواست اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا را امضا کرد و روز جمعه هم در نشستی مجازی با رئیس پارلمان اروپا حضور یافت. مقام‌‌های آمریکایی و اروپایی می‌‌گویند، انتظار می‌‌رود استفانچوک و سایرین به‌عنوان جانشین‌‌های احتمالی زلنسکی به مخالفت خود با حمله روسیه به اوکراین ادامه دهند. مسوولان اوکراین ضمن مقاومت در مقابل پیشنهادهای اروپا و آمریکا برای جابه‌جایی استفانچوک، این را هم می‌‌گویند که ضرورت تضمین یک جانشین قانونی را می‌‌دانند.

روز پنج‌شنبه زلنسکی نشست خبری را در اتاقی برگزار کرد که کیسه‌های شن برای حفاظت در برابر هرگونه حمله‌‌ای در مقابل پنجره‌هایش قرار داده شده بود. او درباره احتمال کشته شدنش حرف می‌‌زد؛ اما به جانشین خود اشاره‌‌ای نکرد. مقام‌‌های اوکراینی آشکارا گفته‌‌اند که تمایلی به بحث درباره جانشین ندارند و روی نبرد با روسیه و پیروزی این جنگ متمرکز هستند. «ماریان زابلوتسکی» یکی از اعضای پارلمان اوکراین از حزب زلنسکی در مصاحبه‌‌ای گفت که هیچ بحثی درباره جانشینی زلنسکی نشنیده است. رویکرد پیش از حمله روسیه و زمانی که مقام‌‌های اوکراینی نسبت به حمله روسیه تردید داشتند، در حال تغییر است. افرادی که در جریان گفت‌وگوها قرار گرفته‌‌اند، می‌‌گویند که اوکراینی‌‌ها اکنون آماده برقراری تماس‌‌های زمان جنگ هستند. چند هفته پیش از حمله، انگلیس و آمریکا درباره تمایل روسیه برای برکناری زلنسکی از قدرت هشدار داده بودند. آنها همچنین درباره اینکه جانشینی در اوکراین چطور خواهد بود درصورتی‌که نیاز باشد با کودتای مورد حمایت روسیه مقابله کنند، صحبت کرده بودند. به گفته مقام‌‌های آمریکایی، با وجود لفاظی‌‌های علنی پیش از حمله که آمریکا آنها را بیشتر تهدید می‌‌دانست، زلنسکی این هشدارها را جدی گرفت و متوجه شد که روس‌‌ها به دنبال دستگیری یا کشتنش هستند.

ویلیام برنز، مدیر سیا در جریان سفر ژانویه ۲۰۲۲ خود به کی‌‌یف اطلاعاتی را درباره تهدید اوکراین به زلنسکی داد. وقتی زلنسکی مساله امنیت خانواده‌‌اش را مطرح کرد، برنز پاسخ داد که او باید تهدیدها علیه اوکراین و خانواده‌‌اش را جدی بگیرد.

«کریستینا هولینسکا» از اوکراین و از نویسندگان مقاله‌‌ای در روزنامه هیل درباره مساله جانشینی می‌‌گوید: در اهمیت شخصیت زلنسکی در شرایط کنونی تردیدی وجود ندارد. اگر اتفاقی برای او بیفتد، ارسال یک پیام شفاف درباره اینکه چه کسی اکنون کشور را رهبری می‌‌کند و دولت چگونه اداره می‌‌شود، بسیار مهم است.» هولینسکا محقق کمپانی «رند» همچنین ادامه می‌‌دهد: «درحالی‌که شاید برای اوکراین این مساله هوشمندانه نباشد که برنامه‌های مربوط به جابه‌جایی دولت را علنی کنند، اما امیدوارم که کی‌‌یف آماده فعالیت در مکان‌‌هایی خارج از کی‌‌یف باشد.» فراتر از استفانچوک، رئیس پارلمان اوکراین خط سیر جانشینی کاملا مشخص نیست. وقتی او و زلنسکی در ۲۰۲۰ به کرونا مبتلا شدند، نخبگان حقوقی اوکراین گفتند که دنیس اشمیهال، نخست‌‌وزیر این کشور سومین نفر در خط سیر جانشینی است که می‌‌تواند زمام امور کشور را به‌دست بگیرد. قانون اساسی اوکراین پست‌‌هایی را برای معاون اول و معاون رئیس پارلمان برای به دست گرفتن وظایف رئیس پارلمان ایجاد کرده است؛ اگرچه به صراحت نمی‌‌گوید این افراد در خط سیر جانشینی ریاست‌جمهوری هستند یا خیر. هولینسکا همچنین ادامه می‌‌دهد: «مردم باید بدانند چه کسی نفر بعدی در این روند جانشینی است. در حال حاضر زلنسکی همه چیز است و در مرکز توجه. او در اخبار است؛ او در همه جا هست. از دست دادن این تصویر از یک رهبر برای مقاومت، اراده برای مبارزه را کاهش می‌‌دهد و روحیه در اوکراین خوب نخواهد بود.»

باشگاه مشتریان رایگان

باشگاه مشتریان رایگان

1400-11-21 23:19:39 10581  0  0

شما در شرایط فعلی بازار باید هوشمندانه تر کار کنید و نه سخت تر!

بهترین و مقرون به صرفه ترین روش برای انجام این کار ، تمرکز بر مشتری موجود خود با یک برنامه پاداش مشتری است که در ایران به باشگاه مشتریان معروف شده است.

شما برای راه اندازی باشگاه مشتریان چه هدفی را دنبال می کنید؟ آیا کسب و کار شما قابلیت پیاده سازی باشگاه مشتریان را دارد؟ آیا نمونه باشگاه مشتریان خوب را سراغ دارید؟ هزینه باشگاه مشتریان چقدر است؟

اینها نمونه ای از سوال هایی است که قبل از راه اندازی باشگاه مشتریان برایتان به وجود میاید و باید قبل از تهیه باشگاه مشتریان جواب قانع کننده ای برای آنها پیدا کنید . شما باید بدانید هدف از ایجاد باشگاه مشتریان چیست . آیا این اقدام در راستای اهداف شما  قرار دارد یا خیر؟

اگر میخواهید به جواب تمامی سوال های بالا برسید تا پایان این مقاله با نمایندگی سامانه پیام کوتاه شیراز همراه باشید . 

 


 

باشگاه مشتریان چیست ؟ 

باشگاه مشتریان یک کسب و کار هوشمند است که در اثر گرد آوردن مشتریان یک مجموعه در کنار هم و ثبت اطلاعات آنها به وجود می آید . این اطلاعات در یک بانک اطلاعاتی ذخیره می شود و می توان برای آنها برنامه‌ریزی کرد . در واقع با راه اندازی نرم افزار باشگاه مشتری با استفاده از هوش تجاری علاوه بر جذب مشتری جدید می توان مشتریان فعلی خود را به مشتری وفادار تبدیل کنیم .  با راه اندازی باشگاه مشتریان ، خریداران  ترغیب میشوند که به وب سایت هایی که قبلا از آنها خرید کرده اند مراجعه کنند و  مجددا خرید انجام دهند .

 

هدف از راه اندازی باشگاه مشتریان : 

در فضای بسیار رقابتی امروز مدل کسب و کار بسیار دچار تحول شده است. شما ممکن است یک ایده بسیار نوآورانه داشته باشید که بازار منتظر آن است. ولی رقبا بیشتر از ۶ ماه به شما زمان تنفس نخواهند داد.

شما با کسب و کارهای زیادی روبرو شده اید که توسط رقیب بزرگتر بلعیده شده اند. یا اینکه با تغییر کوچک یا بزرگ در فضای عمومی کسب و کار بحران های زیادی را تحمل کرده اند.

یکی از مهمترین اهداف از راه اندازی باشگاه مشتریان ، حفظ و نگهداری مشتریانی است که شما برای جذب آنها بسیار هزینه کرده اید. رفتار مشتری بسیار وابسته به رفتاری است که شما با او انجام داده اید. در زیر به صورت ایتمی به اهدافی که میتوان از راه اندازی باشگاه مشتریان داشته باشیم اشاره شده است . 

 

- حفظ مشتریان سابق
- ایجاد مزیت نسبی کسب و کار نسبت به رقبا
- افزایش دایره مشتریان جدید به واسطه باشگاه مشتریان
- کمک به برند سازی
- افزایش فروش در روز ها و ساعت های خلوت
- ایجاد کیف پول هوشمند برای جلوگیری از تخفیف نقدی
- کاهش تخفیف واقعی به واسطه کیف پول
- تسهیم سهم بازاریاب های مختلف و افراد منتفع به صورت خودکار

 


 

باشگاه مشتریان پیام رسون :

باشگاه مشتریان پیام رسون ، یک سامانه وفاداری مشتریان ابری رایگان است که به کسب و کارها و فروشگاه ها کمک میکند تا باشگاه مشتریان اختصاصی خود را راه اندازی کنند.

در باشگاه مشتریان رایگان پیام رسون سناریوها و طرح های تخفیفی به صورت کاملا منعطف در اختیار شماست تا با آن بتوانید انواع سناریوهای وفاداری مشتریان را پیاده سازی کنید. از جمله این طرح ها می توان به طرح های امتیاز و پاداش ، طرح های تخفیفی ، بازگشت درصدی از مبلغ خرید به حساب مشتری ، تخفیف های پلکانی و دیگر طرح های وفاداری اشاره کرد

همچنین میتوانید پس از راه اندازی  باشگاه مشتریان رایگان خود ، انواع هدیه ها را تعریف کنید. هدیه و تبریک روز تولد که به صورت اتوماتیک تنظیم می شود و برای مشتریان شما ارسال می شود. . به طور مثال شما می توانید هدیه ای تعریف کنید و مشتری با استفاده از امتیازات کسب شده در باشگاه مشتریان ، آن هدیه را بخرد و یا امتیازاتش را به اعتبار خرید تبدیل کند.

 

اپلیکیشن باشگاه مشتریان رایگان پیام رسون :

اپلیکیشن باشگاه مشتریان رایگان پیام رسون  به صورت اختصاصی در اختیار شما قرار می گیرد.یعنی لوگو و نام شما در اپلیکیشن درج میگردد و کاملا اختصاصی عمل میکند.مشتریان شما با نصب این اپلیکیشن بر روی تلفن همراهشان ، می توانند امتیاز ، اعتبار و هدایای خود را مشاهده کنند. همچنین می توانند با استفاده امتیازات کسب شده ، از هدایای تعریف شده استفاده نمایند.

اگر تصمیم دارید که باشگاه مشتریان برای کسب و کارتان راه اندازی کنید میتوانید با مراجعه به نمایندگی پنل پیامک شیراز اقدام به خرید باشگاه مشتریان کنید تا باشگاه مشتریان را به صورت رایگان برایتان راه اندازی کنیم چراکه پیام رسون در حال حاضر باشگاه مشتریان را به صورت رایگان به مشتریان خود ارائه میدهد 

 

کلام آخر:

جذب مشتری جدید بسیار هزینه بر دار تر از حفظ مشتری موجود است ، برای حفظ مشتری خود باشگاه مشتری رایگان پیام رسون را تهیه کنید .

آیا میشود در اینترنت را تخته کرد

آیا ایجاد محدودیت بر سر استفاده از اینترنت در این روز و روزگار امری مطلوب (یا در درجه بعدی، امری قابل اعمال) است؟ می‌دانیم که پاسخ منفی است، اما به بهانه تصویب کلیات طرح موسوم به «صیانت» در مجلس شورای اسلامی گریزی خواهیم زد به موضوع اینترنت و ارتباط آن با دموکراسی در دنیای امروزی.

نخست اینکه «اینترنت»، امروز دیگر چیزی مانند آب، برق یا گاز است که تامین آن توسط دولت‌ها یک «وظیفه ذاتی» است و نه یک «لطف دلبخواهی».

کشور‌هایی مانند «استونی» (در سال ۲۰۰۰ میلادی)؛ «فرانسه» (در سال ۲۰۰۹ میلادی)؛ «فنلاند» (در سال ۲۰۱۰ میلادی) و «اسپانیا» (در سال ۲۰۱۱ میلادی)، دسترسی به اینترنت را برای شهروندان شان تضمین کردند و وعده دادند که دسترسی به اینترنت به صورت گسترده را وظیفه خود می‌دانند.

«اینترنت» در مقام حقوق بشر
آنچه این کشور‌ها کرده اند، در واقع از این ایده برگرفته شده که دسترسی به «اینترنت»، در دوره و زمانه ما دیگر یک «حق اساسی» و حتی جزئی از «حقوق بشر» است. (Right to Internet access)

با این همه، هنوز هم در این سو و آن سویِ جهان و حتی در کشور‌هایی که نام شان در بالا ذکر شد، اینترنت به دلایل مختلف محدود می‌شود. مثلا، دولت فرانسه، همین سال گذشته، فیلم برداری از نیرو‌های پلیس در حین انجام وظیفه را غیرقانونی اعلام کرد و در واقع، انتشار فیلم‌های مرتبط را هم جرم در نظر گرفت. (ماجرا، مربوط به زمانِ اوج فعالیت «جلیقه زردها» در فرانسه بود.)

«دشمنان اینترنت»: از ایران تا آمریکا و هند
با این همه، نمی‌توان به صرفِ اشاره به اینکه کسی کاری نادرست می‌کند، آن کار را توجیه کرد. اما متاسفانه تعداد کشور‌هایی که دلِ خوشی از آزادیِ تمام و کمال اینترنت ندارند، کم هم نیست.

سازمان «گزارشگران بدون مرز» (Reporters Without Borders)، فهرستی دارد تحت عنوان «دشمنان اینترنت» (Enemies of the Internet)، که فعالیت کشور‌ها در زمینه قطع یا محدودسازی دسترسی به اینترنت را رصد می‌کند و از قضا، نام بسیاری از کشور‌ها در این فهرست به چشم می‌خورد.

بر اساس یکی از گزارش‌های این سازمان، اکنون دست کم ۲۰ کشور هستند که به عنوان «دشمنان اینترنت» در جهان شناخته می‌شوند و متاسفانه، ایران هم پایِ ثابت این فهرست است. دیدن نام کشور‌هایی مانند «کره شمالی»، «چین»، «روسیه»، «ترکمنستان»، «سوریه» و «کوبا» البته در این فهرست جای تعجب ندارد.

با این همه، نام برخی کشور‌ها هم در این فهرست آمده که به طور کلی در «جهان آزاد» طبقه بندی می‌شوند، اما ظاهرا دولت هایِ این کشور‌ها هم دستی بر آتش کنترل اینترنت دارند.

بر این اساس، کشور‌هایی مانند «ایالات متحده آمریکا»، «هند»، «امارات متحده عربی» و «بریتانیا» هم از نظر سازمان «گزارشگران بدون مرز»، در زمره «دشمنان اینترنت» به حساب می‌آیند.

از دیگر سو، کشور‌هایی هم هستند که از منظر این سازمان، اینترنت را «تحت نظر» (Under Surveillance) قرار می‌دهند، آن هم به این معنی که اینترنت در این کشور‌ها کاملا آزاد نیست، اما میزان کنترل به اندازه کشور‌های فهرست مورد اشاره در بالا هم نیست. نام کشور‌هایی مانند «ترکیه»، «فرانسه»، «تایلند»، «بنگلادش»، «مالزی» و حتی «فرانسه» و «استرالیا» در این فهرست به چشم می‌خورد.

روندی جهانی که حالا وطنی شده است
اما ظاهرا روند مقابله با آزادی اینترنتی، روندی جهانی است. بنیاد «فریدم هاوس» (Freedom House) در یک داده پردازی، وضعیت اینترنت در کشور‌های مختلف و ارتباط آن با وضعیت دموکراسی در این کشور‌ها را بررسی کرده و نشان داده که این دو همگرایی دارند. به عبارت ساده، هر جا برای دسترسی به اینترنت محدودیت ایجاد می‌شود، دموکراسی هم در جهت محدود شدن می‌رود و بالعکس.

در این بررسی، کشور‌ها نمره‌ای هم دارند: از صفر (بدترین) تا ۱۰۰ (بهترین). بالاترین امتیازها، به کشور‌هایی مانند «ایسلند» (با امتیاز ۹۶)، «کانادا» (با امتیاز ۸۷) یا به عنوان مثال، «تایوان» (با امتیاز ۸۰) تعلق دارد.

پایین‌ترین امتیاز‌ها هم برای این کشور‌ها است: «چین» (با امتیاز ۱۰)؛ «ایران» (با امتیاز ۱۶)؛ «کوبا» (با امتیاز ۲۱) و «پاکستان» (با امتیاز ۲۵).

در واقع، وضعیت آزادی اینترنت در ایران، همین حالا و پیش از اجرای طرح «صیانت»، از کشور‌هایی مانند «سودان» (با امتیاز ۳۳) هم پایین‌تر است. (بسیاری از کشورها، مانند «کره شمالی» به دلیل نبود داده‌های دقیق، در این فهرست رتبه بندی نشده اند.)

طرحی با سرنوشتِ معلوم
اما چه طرح «صیانت» به بایگانی برود و چه به شکلی جدید دوباره تصویب و در نهایت اجرا شود، ظاهرا انگیزه بهارستان نشینان این است که دسترسی ما ایرانی‌ها به اینترنت را محدود کنند. اما آیا این کار شدنی است؟

پاسخ هم مثبت است و هم منفی. مثبت از این جهت که دولت‌ها می‌توانند اینترنت را به روی شهروندان شان ببندند، اما منفی از این جهت که اگر جایگزینی برای اینترنت نداشته باشند، تمامیِ شئونات زندگی روزمره ما در قرن بیست و یکم مختل می‌شود.

بانک‌ها با اینترنت کار می‌کنند؛ دانشجویان کتاب‌ها و مقالات شان را از اینترنت می‌گیرند و روزانه میلیون‌ها ایمیل از سویِ کاربران ایرانی جا به جا می‌شود. اگر اینترنت نباشد، سفارت ایران در جایی مانند چین هم ناچار است برای هماهنگی با وزارت خارجه ایران، از تلفن استفاده کند!

اما دولت ایران بودجه مورد نیاز برای اختراع دوباره اینترنت را در اختیار ندارد. تخمین‌ها نشان می‌دهند که تنها هزینه به روزرسانیِ یک سرویس ایمیل ملی (دقت کنید، تنها به روزرسانی و نه طراحی) می‌تواند سر به ده‌ها هزار میلیارد تومان بزند و تامین این هزینه ها، از سویِ دولتی که در بحران اقتصادی قرار دارد، بعید است. سنگ بزرگ، علامت نزدن است.