همیشه به انتهای یک گزارش میدانی که میرسم، میگویم کاش میشد دیگر دور خیابانگردی و نوشتن از گرهها و دردهای مردم را خط بکشم و برای همیشه یکجا پشت میز بنشینم و از دور درباره وقایع اجتماعی و دردسرهای اقتصادی حرف بزنم اما باز نمیشود و کار برای دیدن و تهیه گزارش به خیابان میرسد؛ آنجایی که وقتی آدمهایش میفهمند خبرنگاری، دل پردردی دارند و از چیزهایی میگویند که هرکدامشان میتواند ساعتها غصههای متعددی را روی دل هموار کند. چند روز پیش در حوالی یکی از میدانهای شهر با چند کارگر حرف زدم. اولش میخواستم یک گزارش میدانی مفصل بنویسم اما بعد به این نتیجه رسیدم که فقط چندتا شرححال بنویسم، چون درد را این روزها از هر طرف که میچرخانی قطعا باز همان درد روی زمین میایستد و دیگر نه من توانایی تفصیل مشکلات مردم را دارم و نه مخاطبان شاید حوصله داشته باشند که غصههایشان را روی کاغذ هم بخوانند. این کوتاهنویسی از فضای شهر بدون ترفندهای شیرین یک گزارش میدانی شاید تنها بهانهای باشد مختصر برای اینکه مدیران اجرائی از یاد نبرند که برای خیلی از شهروندان چقدر زندگی سخت مانده است و هر روز نیز سختتر میشود. البته اگر نام سیاهنمایی را روی نوشتن از دردهای مردم نگذارند. چون مدتها میشود که برخی مسئولان اجرائی، دوستان و برخی رسانههای جناحی آنها یاد گرفتهاند برای آنکه گوش خود را روی دردهای اجتماعی ببندند، یک اتهام سیاهنمایی میزنند و عبور میکنند اما اکنون دیگر نمیشود به راحتی این کار را کرد، چون دردسرهای اقتصادی ناشی از برخی ناکارآمدیهای مدیران اجرائی-جناحی کار را به جایی رسانده است که اگر خبرنگاران هم ننویسند مثل تابلو در مقابل مسئولان و دوستان جناحی آن ایستاده است. پس برای همین بهتر است این یادآوریهای جزئی و ساده را به عنوان راهکار راهبردهایی ببینیم که میخواهند مانند فانوس در دل مشکلات نور بیندازند که مدیران اجرائی امروز در بدهبستانهای جناحی از یاد نبرند که بیرون از اتاقهای دولتی چه خبر است و روزگار چگونه میگذرد. از همین زاویه موضوع گزارش خیلیخیلی ساده انتخاب شد و بارها نیز درباره آن نوشته شده است. اینکه شما به عنوان یک کارگر در ماه چقدر درآمد داری و چقدر هزینه میکنی. جواب این پرسش میدانی را حتما مخاطبان میدانند و چهبسا خود با اندوه فراوان به آن چند باری پاسخ داده باشند ولی باز این پرسش آدم را رها نمیکند. چون به نظر میرسد اتفاق عجیبی در اقتصاد ایران درحال رخدادن است و آن هم اینکه همه با حیرت میپرسند در چنین گرانیهایی چگونه میشود زندگی کرد. به این پرسش امیرحسین اینگونه پاسخ داد: «دو جا کار میکنم و گاهی هم سه جا. روز تعطیل ندارم اگر روز تعطیلی هم پیش بیاید چندتایی مشتری دارم که به خانههای آنها میروم و کار خانهتکانی انجام میدهم». امیرحسین نیروی خدماتی یک شرکت وارداتی است. او ماهی 10 میلیون تومان حقوق میگیرد. عصرها نیز به یک مؤسسه فرهنگی میرود و به مدت سه ساعت همین کار را انجام میدهد. در کل با تمیزکاری خانههای برخی از مشتریانش حقوق دریافتیاش به دوبرابر میرسد اما میگوید اگر زمان اجازه میداد کار چهارم را نیز بر عهده میگرفت. منظور او زمان مقیاس شب و روز است یعنی به ساعتی میرسد که دیگر جایی برای کار وجود ندارد و احیانا بدن او نیز از خستگی میایستد یا تا صبح به کمایی شبیه خواب فرومیرود. با یکی دیگر از کارگران نیز حرف زدم. به او گفتم چقدر درآمد داری و چقدر هزینه میکنی و او گفت درآمد و هزینههایم را به اندازه 20 روز از یک برج کاری به هم نزدیک کردهام. چون خیلی چیزها را از سبد غذایی خود و خانوادهام حذف کردهام. از او پرسیدم مثلا چه چیزهایی که با لبخند تلخی جواب داد وقتی گوشت گوساله هر کیلو به 500 هزار تومان میرسد، شما خودت باید حدس بزنی که چه چیزهایی حذف شدهاند. به گمانم شاید بهتر باشد برخی مدیران اجرائی و رسانهها و افراد جناحی همسو با آنان در هر دولتی هرروز به تعدادی پرسش اندیشه کنند. مثلا مدیران اجرائی امروز که درواقع به یک تراز یکدست قدرت اجرائی نیز رسیدهاند، حداقل هفتهای یک بار از خود بپرسند نرخ تورم چند است؟ میانگین حقوق ماهانه یک کارگر چقدر میشود؟ متوسط حقوق یک متوسطبگیر در ماه به چه نرخی میرسد؟ میانگین حقوق یک کارگر بازنشسته در ماه چه رقمی را نشان میدهد؟ یک کارگر که در روز بیش از 18 ساعت کار میکند در ماه چقدر درآمد دارد.
نرخ تورم نقطهای چند است؟ یک خانوار چهارنفره کارگری در ماه چقدر هزینه اجاره، خورد و خوراک و سایر هزینهها مانند آموزش، تفریح و بهداشت را میدهند و چقدر درآمد دارند؟ آیا اصلا در نماگرهای جایی مثل بانک مرکزی میشود درباره سلامت و تفریح حرف زد یا این موارد به خاطراتی برای کارگران، بازنشستگان و متوسطبگیران تبدیل شده است؟ بهتر است مدیران اجرائی هر مرکزی را هم که قبول دارند بهعنوان مرکز دادههای رسمی مورد استفاده قرار بدهند که حرفی در آن نگنجد. چون شرایط در اقتصاد ایران بهگونهای شده است که حتی رادیکالترین بخشهای اصولگرایی بهعنوان سرسختترین مدافعان مدیران اجرائی امروز نیز نمیتوانند نرخهای تورم را نادیده بگیرند. به یک کارگر در یکی از اتوبوسهای شرکت واحد گفتم به نظرت نرخ تورم چند است و او گفت من فقط میدانم که تا سال گذشته در خیابان دستغیب (یکی از جنوبیترین محلههای غرب تهران) برای یک آپارتمان 50 متری در سال 200 میلیون ودیعه و ماهی دو میلیون اجاره میدادم و حالا موعد تمدید به من گفته است باید 400 میلیون ودیعه و ماهی پنجمیلیون اجاره بدهم. او بهترین تعریف را برای نرخ تورم ارائه داد. قطعا نمیتوانست به دادههای اقتصادی دست بزند و آنها را برای توجیه شرایط خود بالا و پایین ببرد اما با گفتن همین جمله نشان داد که قطعا تورم جایی نیست که برخی از مدیران اجرائی از آن سخن میگویند. یکی دیگر از کارگران نیز از همین زاویه گفت من خودم را میکشم و در ماه درآمدم به 25 میلیون تومان میرسد. او نیز دو جا و نصفی کار میکرد اما تأکید داشت که اجارهاش نسبت به پارسال دوبرابر شده است. یعنی پول پیش خانه را باید به 600 میلیون برساند و اجاره ماهانه را هم به 10 میلیون آن هم برای یک آپارتمان 60 متری در یکی از محلههای جنوبی در غرب تهران؛ جایی که حتما بسیاری از مدیران اجرائی آنجا را بلد نیستند و نحوه زندگیکردن در آن را نمیدانند. اجاره خانه در تهران به بلایی برای بازنشستگان، حداقلبگیران و متوسطبگیران تبدیل شده است. فکرش را بکنید که این گروه از افراد جامعه در بهترین حالت درآمدهایی دارند که به زور تا 20 میلیون تومان میرسد، آنهم با کارکردن در دو، سه جای مختلف اما در پایینترین نقاط شهر و در آپارتمانهای 40 تا 50 متری باید بهطور میانگین 500 میلیون ودیعه و ماهی شش تا 12 میلیون اجاره بدهند. چرا باید اینگونه باشد؟
ایلنا مینویسد: دولت امسال نیز مانند سالهای قبل برای حل مشکل مستأجران، دو راهحل تزئینی و ناکارآمد را انتخاب کرد؛ اولی، تعیین سقف مجاز ۲۵ درصد برای افزایش اجارهبها و دومی، پرداخت وام 150میلیون تومانی ودیعه مسکن. به استناد آمار و شواهد اما هیچکدام از این دو راه نتوانسته مشکل مستأجران را حل کند. طبق آماری که وزارت راه ارائه داده است، ۹۲ درصد مستأجران واجد شرایطی که در سامانه این وزارتخانه برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن ثبتنام کردهاند، موفق به دریافت این وام نشدهاند. همچنین درباره تعیین سقف ۲۵ درصد نیز تجربه سالهای گذشته و امسال مستأجران و افزایش بیش از صددرصدی اجارهبها نشان میدهد که این مصوبه تنها یک شوخی است.
همه آنچه دولت برای حل مشکل مسکن پیشروی کارگران و بازنشستگان گذاشته، هیچکدامشان نتوانستهاند اوضاع آنها را بهبود ببخشند. امسال تسهیلات خرید و ساخت مسکن در تهران برای زوجین به ۸۰۰ میلیون تومان و برای هر فرد به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. این وام در شهرهای دیگر نیز بسته به تعداد جمعیت شهرها، ۳۲۰ و ۶۴۰ میلیون تومان شده است اما از آنجا که رقم بازپرداخت زیاد است، بسیاری از کارگران از دریافت آن عاجز هستند. برای مثال، یک مستأجر تهرانی برای بازپرداخت وام ۸۰۰ میلیون تومانی که با احتساب مبلغ ۱۶۰ میلیون تومانی تعمیر، به ۹۶۰ میلیون تومان میرسد، باید ماهانه حدود 20 میلیون تومان پرداخت کند. 20 میلیون تومان حتی برای یک کارگر متخصص با سطح درآمد متوسط هم زیاد است، چه رسد به کارگر و بازنشسته حداقلبگیر.
طرح مسکن ملی و هدفگذاری برای ساخت چهار هزار مسکن نیز خیلی به کار کارگران نمیآید. حبیب بنده، همان کارگر ۶۳ساله کمباینسازی، از ناتوانیاش برای ثبتنام در این طرح میگوید: «برای ثبتنام در طرح ملی مسکن اقدام کردم، ولی وقتی متوجه شدم ۴۰ میلیون تومان در ابتدا و هر سه ماه یک بار هم ۴۰ میلیون تومان دیگر میگیرند، منصرف شدم. کل حقوق پنج ماه من روی هم ۴۰ میلیون تومان هم نمیشود».
زمانی که اعضای شورای عالی کار پای میز مذاکره نشستند تا برای دستمزد ۱۴۰۲ کارگران تصمیم بگیرند، نرخ تورم رسمی سالانه ۴۶.۵ درصد اعلام شده بود. آنها همچنین با ارقام رسمی و بسیار حداقلیای مانند خط فقر ۱۵ میلیون تومانی و نرخ سبد معیشت ۱۳ میلیون تومانی مواجه بودند؛ اما بدون ملاک قراردادن این ارقام حداقلی سال ۱۴۰۱، دستمزد ۱۴۰۲ را تنها ۲۷ درصد افزایش دادند و حداقل دستمزد کارگران را در نهایت به ۹ میلیون تومان رساندند. حتی اگر دستمزد، با مبنا قراردادن این ارقام اضافه میشد، بازهم نمیتوانست کفاف اساسیترین هزینهها را بدهد. با این اوصاف اوضاع کارگران در سال ۱۴۰۲ از همان ابتدای سال مشخص بود. وارد سال ۱۴۰۲ که شدیم، آمار مناقشهآمیزی از نرخ تورم منتشر شد. در فروردین بانک مرکزی نرخ تورم نقطهبهنقطه را نزدیک به ۷۰ درصد و مرکز آمار آن را ۵۵.۵ درصد اعلام کرد. در اردیبهشت اما آمار این دو مرکز، به هم نزدیک شد و نرخ تورم ۵۹.۸ و ۵۹.۷ درصد اعلام شد. نرخ تورم نقطهبهنقطه در خرداد نیز ۴۲.۶ درصد اعلام شد که اگرچه روند کاهشی داشت ولی به گفته کارشناسان علت آن جهش بیسابقه قیمتها در خرداد سال گذشته در نتیجه حذف ارز ترجیحی بوده و و نشاندهنده موفقیت در مهار تورم نیست.
همانطورکه مشخص است، نه در واقعیت موجود در بازار و نه در آمار و ارقام رسمی نشانی از بهبود اوضاع و کاهش نرخ تورم نیست. با این اوصاف، باید از آنها که علت اصلی تورم را دستمزد کارگران میدانند، پرسید که افزایش قیمتها و بالارفتن نرخ تورم را در شرایطی که دستمزد افزایش اندکی داشته است، چگونه توجیه میکنند؟ هرچند عدهای هنوز هم همین افزایش ۲۷درصدی را عامل تورم میدانند.
یک کارشناس مسائل اقتصادی نیز به ایلنا میگوید: دستمزد نیروی کار از تورم، ارز، مسکن و خودرو، از همه چیز، عقب مانده و در این شرایط چگونه میتواند منجر به افزایش تورم شود؟!
او میگوید: در شرایطی میتوان از تأثیر افزایش دستمزد بر افزایش نرخ تورم صحبت کرد که دستمزد بیش از تورم تعیین شود که البته در چنین شرایطی هم ممکن است افزایش دستمزد، اثر تورمی نداشته باشد و نتیجه مثبتی مثل افزایش تولید بدهد و این دو همدیگر را جبران کنند. یعنی با بالارفتن تورم، تقاضا برای تولید هم افزایش پیدا کند و تأثیر این دو بر هم نتیجه مثبت بگذارد.
محرّم و صفر است که اسلام را نگه داشته است
شرکت اهورا اطلس فارس ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم الحرام به تمامی عزیزانی که با سامانه پیام کوتاه شیراز آشنایت دارند پیشنهاد میکند که با خرید پنل پیام کوتاه از سامانه پیامکی پیام رسون شروع به ارسال پیامک به مخاطبین خود کنند . این پیامک ها میتواند متن هایی همچون پندهایی از عاشورا باشد یا آدابی که مستحب است در ماه محرم به جا آورده شود با این کار شما میتوانید به طور غیر مستقیم خودتان را به مشتریان سابق خود یادآوری کنید و آنها را به مشتری وفادار خود تبدیل کنید .
همچنین باید به اطلاع شما همراهان همیشگی نمایندگی سامانه پیامکی پیام رسون برسانیم که سامانه پیامک شیراز به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم روی اپراتور ۹۰۰۰ خود تخفیف ۳۰ درصدی گذاشته است تاشما عزیزان در صورت مشتاق بودن برای خرید اپراتور ۹۰۰۰ از سامانه پیامکی شیراز از این فرصت استفاده کنید و نسبت به خرید اپراتور ۹۰۰۰ هرچه سریع تر اقدام کنید.
اگر از مشتریان وفادار سامانه پیامکی پیام رسون هستید و قبلا از سامانه پیامک شیراز ، پنل پیامکی خریداری کرده اید ، میتوانید در قسمت ثبت خرید با وارد کردن نام شرکت خود از ۱۰ درصد تخفیف بیشتر بهره مند شوید .
جهت خرید پنل اس ام اس از شیراز اس ام اس همین حالا اقدام کنید.
دولت سیزدهم در نشان دادن عملکرد مثبت از توسل به آمارهایی که نادرست یا غیررسمی اعلام شده هم باکی ندارد. در تازهترین واکنش وزارت اقتصاد به نقد رسانهها، به آمارهای بانک مرکزی اتکا شده درحالیکه خود آقای رئیس دولت اعلام کرده تنها مرجع رسمی اعلام آمارهای اقتصادی، مرکز آمار کشور است و قانون هم همین را میگوید. چرا به آمارهای بانک مرکزی استناد میشود؟ برای آنکه عملکرد دولت روحانی را ضعیفتر از عملکرد خودشان نشان دهند. چرا در باقی شاخصها و موارد به آمار بانک مرکزی استناد نمیشود؟ برای آنکه عملکرد دولت سیزدهم ضعیف نشان داده میشود! هرجا به نفع دولت باشد آمارهای مرکز آمار اعلام میشود و هر جا به زیان دولت باشد به آمارهای بانک مرکزی استناد میشود. همین رفتار نشاندهنده فقدان دستاورد و کوشش برای دستاوردسازی است. حالا در تازهترین واکنش وزارت اقتصاد به گزارش روزنامه هممیهن، با استناد به آمارهای بانک مرکزی، رکوردشکنی تورم به دولت روحانی نسبت داده میشود. این در حالی است که بانک مرکزی مجدد از بهمن سال گذشته از اعلام آمار تورم منع شده تا رکورد تورم دولت رئیسی پنهان بماند.
شکلگیری یک مناقشه
آمارهای اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار در برخی موارد تفاوت قابل ملاحظهای داشته است. این دو نهاد وجود تفاوت را به روشهای سنجش و جامعه آماری متفاوت نسبت میدهند. اما مخاطب وقتی آمار این دو مرجع را کنار هم قرار میدهد، آمارهای مرکز آمار را توأم با چاشنی خوشبینی میبیند. بهطوریکه آمار تورم مرکز آمار، همیشه از تورم اعلامی بانک مرکزی کمتر و برعکس رشد اقتصادی اعلامی مرکز آمار همواره از رشد اقتصادی محاسبهشده بانک مرکزی بیشتر است. به همین دلیل آمارهایی که مرکز آمار کشور اعلام میکند عموماً به مذاق دولتمردان بیشتر خوش میآید.
از ابتدای دهه ۹۰ مناقشهای آماری بین مرکز آمار و بانک مرکزی شکل گرفت. تفاوت آمارها بهقدری افزایش یافته بود که برنامهریزان در محاسبات و برنامهریزیهای خود سرگردان شده بودند.
شورای عالی آمار در 18 خردادماه ۱۳۹۴ مصوبهای را با هدف رفع مناقشه و از بین بردن موازیکاریها به تصویب رساند که براساس آن اعلام شد: «از این پس در جهت عملیاتی شدن ماده 54 قانون برنامه پنجم و یکپارچگی و رفع موازیکاری، تنها مرکز آمار ایران مسئول تولید و انتشار آمار رسمی کشور در خصوص نرخ تورم، رشد اقتصادی، بیکاری و مانند آن است.»
البته مصوبه شورای عالی آمار، این را اضافه کرده بود که دستگاههای اجرایی منعی برای تولید آمار خود ندارند اما برای پرهیز از فعالیتهای جزیرهای و تشویش افکار؛ فقط یک مرجع باید مسئولیت داشته باشد که قانون تکلیف را روشن کرده و تهیه آمار توسط مرکز آمار با هدف وحدت رویه آماری اتخاذ شده است.
پس از ابلاغ این مصوبه، اعلام آمارهای بانک مرکزی که به صورت روتین و منظم انجام میشد به کما رفت و هر زمان دولت عملکرد بدی از خود برجای میگذاشت، اعلام آمارهای بانک مرکزی متوقف میشد و هرگاه عملکردها مثبت میشد اعلام آمارها از سر گرفته میشد.
از جمله مهمترین آمارهایی که از سال ۱۳۹۶ به بعد اعلام نشد، بودجه خانوار بود. بانک مرکزی در بررسی بودجه خانوار، میزان سرانه مصرف اقلام اساسی غذایی را در کنار تغییرات درآمد و هزینه خانوار محاسبه میکرد. اما از سال ۱۳۹۶ دسترسی به این آمارها متوقف شد.
دادن مرجعیت اعلام آمار از مرکز آمار به مفهوم رسمیت نداشتن آمارهای دیگر است. اما میبینیم هرجا نفع دولت در کار باشد، آمارهای همین مرجع غیررسمی مجدد مورد استناد دولت قرار میگیرد! فراموش نکنیم که این آمارها سری زمانی دارند و نمیتوان یک بار به یک آمار مراجعه کرد و یک بار به آمار نهاد دیگر. اگر هم بخواهند به بانک مرکزی ارجاع دهند باید در همه موارد چنین کنند
اگر وارد بازار جدیدی شدید و میخواهید محصولاتتان را به دیگران عرضه کنید و با چالش این موضوع روبرو شدید که چگونه با رقبای بزرگ تر و قوی تر خود رقابت کنید پیشنهاد میکنم تا با سامانه پیامکی پیام رسون همراه باشید تا شما را با نیچ مارکت آشنا کنیم و به شما یاد دهیم که چگونه مسیر خود را ار رقبایتان جدا کنید و نگران نبود مشتری برای کالای خود نباشید . پس تا پایان با نمایندگی سامانه پیامکی پیام رسون همراه باشید .
نیچ مارکت چیست ؟:
شاید این جمله به گوش شما هم خورده باشد: «محصول ما مشتریهای خاص خود را دارد»! درواقع برخی کسبوکارها برای بالا بردن میزان فروش تصمیم میگیرند تمرکزشان را روی یک بخش از بازار بگذارند و به نیازهای گروه خاصی از مشتریان پاسخ دهند. با این کار شما در یک بازار بزرگ میتوانید منحصربهفرد باشید و مخاطبان شما را با یک محصول یا خدمت خاص بشناسند. به این مدل از تمرکز خاص کسبوکارها بر بخش کوچکی از بازار نیچ مارکتینگ میگویند
نیچ مارکت یا همان «گوشهی دنج بازار» بخشی کوچک از بازاری بزرگتر است که نیازهای خاص خود را دارد و بهنوعی با آن بازار بزرگتر متفاوت است. مثلاً بازار رایانهها بازاری بزرگ است، اما بازار رایانههای دانشآموزی یا مخصوص بازی که انواع مختلفی از ملزومات سیستم را بر اساس نیاز مشتریان شامل میشوند، نیچ مارکت آن بازار بزرگ هستند.
مزایای نیچ مارکتینگ چیست؟
بهرهگیری از استراتژی نیچ مارکتینگ مزایای زیادی به همراه دارد که از جمله آنها میتوان به رقابت کم در حوزه تخصصی، فهم بهتر بازار هدف و بازاریابی سادهتر برای حوزه تخصصی اشاره کرد. البته در همین مقاله که در سامانه پیام کوتاه شیراز به ثبت رسیده است با جزئیات بیشتری به بررسی مزایا و معایب نیچ مارکتینگ خواهیم پرداخت.
- رقابت کم در نیچ مارکتینگ:
اگر زیرشاخهای مانند موارد بالا را انتخاب کنید، با بازار اشباعی روبرو نخواهید بود و افراد مختلف مشکلی برای بازار انتخابی شما ایجاد نخواهند کرد چراکه گمان نمیکنند این بازار به اندازه کافی بزرگ باشد. همچنین، شرکتهای بسیاری هستند که پول زیادی برای سرمایهگذاری روی بازارهای بزرگ دارند و چه بهتر که اجازه دهید آنها این کار را انجام دهند و از حوزه تخصصی شما غافل باشند.
- فهم بهتر بازار هدف:
از موارد ضروری در نیچ مارکتینگ و سایر روشهای بازاریابی ( مانند تبلیغات اس ام اسی ) باید به شناخت دقیق مشتری و مخاطب اشاره کرد. زمانی که تمرکز خود را بر روی یک بازار هدف قرار دهید، با عمق و جزئیات بیشتری به خصوصیات جامعهشناختی بازار هدف خود میپردازید و فهم بهتری از نیازهای مشتریان خود بدست میآورید.
- کسب مهارت در حوزه تخصصی:
زمانی که یک حوزه تخصصی را انتخاب میکنید، به مرور در آن حوزه اطلاعات بیشتری کسب میکنید و به همین ترتیب، مهارت شما نیز در آن شاخه بیشتر میشود. افزایش مهارت در حوزه تخصصی سبب جذب بیشتر مشتریان بالقوه به وبسایت و سایر کانالهای بازاریابی شما میشود. از جمله امتیازاتی که کسب مهارت تخصصی به همراه دارد باید به کسب اعتبار بیشتر و معرفی شدن توسط سایر افراد اشاره کرد.
- سادگی در بازاریابی برای بازار هدف:
اگر شاخه وسیعی مانند «کاهش وزن» را انتخاب کنید، نیاز به صرف زمان و هزینه بسیار زیادی دارید تا به مخاطب مورد نظر خود دست پیدا کنید. به همین دلیل، استفاده از بازارهای بزرگ، انتخاب مناسبی برای بیشتر دیجیتال مارکترها نیست چراکه به طور معمول این افراد بودجه، زمان و منابع محدودی در اختیار دارند. به دلیل همین محدودیتها نیز اجرای استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ برای این افراد با مشکل روبرو خواهد شد.
معایب نیچ مارکتینگ :
نیچ مارکتینگ علاوه بر داشتن مزایای بسیار زیاد، معایبی نیز دارد که در زیر به توضیح جداگانه هر کدام میپردازیم .
- نرخ پایین بازگشت سرمایه:
زمانی که در یک زیرشاخه تخصصی کار میکنید، جامعه هدف شما نیز کوچکتر میشود. همین موضوع بر نرخ بازگشت سرمایه نیز تاثیرگذار خواهد بود و به همین ترتیب، هزینه کمتری هم برای تبلیغات در اختیار خواهید داشت.
- شانس کم بقا:
به طور قطع زمانی که استراتژی بازاریابی شما تنها محدود به نیچ مارکتینگ باشد، شانس کمتری هم برای بقا در این حوزه وجود خواهد داشت.
- موفقیت کوتاهمدت:
با توجه به ماهیت نیچ مارکتینگ و جامعه محدود آن، در برخی کسبوکارها نمیتوان یک خدمت یا محصول خاص را به طور مداوم عرضه کرد و همین امر در درازمدت، کسب سود را با مشکل مواجه میکند.
نحوه پیدا کردن مشتریان و مخاطبان هدف در نیچ مارکت :
راههای مختلفی برای پیدا کردن مشتریان نیچ مارکت وجود دارد. این راهها بسته به موضوع نیچ انتخابی شما و گستردگی آن ممکن است متفاوت باشد. در ادامه شما را با چند راهکار برای پیدا کردن مخاطبان بازاریابی گوشهای آشنا خواهیم کرد.
1- موقعیت جغرافیایی:
در این مدل کسبوکارها نیچ مارکتینگ و مخاطبان هدف خود را براساس موقعیت مکانیشان انتخاب میکنند. بهعبارتی در این حالت به مشتریان در یک موقعیت جغرافیایی خاص خدمات عرضه میشود.( همانند تبلیغات پیامکی که میتوان از ارسال پیامک منطقه ای یا ارسال انبوه پیامک به محله استفاده کرد . )
2- جمعیتشناسی:
شناسایی فاکتورهایی همچون جنس، سن، میزان تحصیلات، میزان درآمد، سمت شغلی و طبقه اجتماعی معیار مناسب و خوبی برای پیدا کردن مخاطبان و انتخاب نیچ مارکت است.
3- روانشناسی:
در شناسایی مشتریان برای نیچ مارکت براساس ویژگیهای روانشناختی به مواردی همچون ویژگیهای شخصیتی، عادتها، سبک زندگی، سرگرمیها یا گرایش سیاسیشان توجه میشود. به کمک قیف فروش و با بررسی مراحل شناسایی تا تبدیل مخاطب به مشتری نیز میتوانید اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید. بهاینترتیب جزئیات بیشتری از مخاطبانمان خواهیم داشت و بهتر میتوانیم آنها را بشناسیم.
4- نوع محصول:
برخی مشتریان بهدنبال مکانی هستید که بهطور تخصصی یک محصول یا خدمت را عرضه کند. مثلا خرید چای از یک فروشگاه تخصصی جذابیت بیشتری برای مشتریان بهنسبت خرید از فروشگاههای زنجیرهای یا سوپر مارکت دارد.
5- قیمت:
در این بخش کسبوکارها مشتریان را براساس میزان درآمد انتخاب میکنند و قیمت محصول یک فاکتور مهم در نیش مارکت محسوب میشوند. بهعنوان مثال کمپانی رولکس تمرکز خود را بر طراحی محصولات لوکس و جذب مشتریان ثروتمند گذاشته است.
مهم است پیش از راهاندازی یک کمپین بازاریابی، میزان موفقیت آن را بسنجید. یعنی تعداد احتمالی مخاطبینی را موردهدفتان هستند، درنظر بگیرید و مشخص کنید که آیا جمعیتشان خیلی کم است یا تعداد قابلقبولی دارند. شاید نیچ مارکتینگ در نگاه اول مشکل بهنظر برسد، اما اگر مخاطبین هدف خود را بشناسید و محتوای خود را برای آنها شخصیسازی کنید، تعامل موفقیتآمیز با افراد مناسب دشوار نخواهد بود.
یکی از راه های جذاب بازاریابی که میتواند در راستای نیچ مارکت موفقیت آمیز باشد تبلیغات پیامکی با استفاده از پنل پیامکی است که افراد در هر حوزه ای که فعالیت داشته باشند سعی میکنند از تبلیغات پیامکی برای کسب و کارشان استفاده کنند چراکه هم خیلی راحت و آسان است و هم از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه خصوصا اگر پنل پیامکی را از سامانه پیام کوتاه شیراز تهیه کنند چراکه میتوان گفت از کمترین تعرفه پیام کوتاه ایران استفاده میکنند .
جهت خرید پنل اس ام اس از شیراز اس ام اس همین حالا اقدام کنید .