پنل پیامک،پنل پیامک رایگان،سامانه پیامک رایگان

نمایندگی پنل پیامک- پنل پیام کوتاه-پنل پیام کوتاه رایگان و ارسال انبوه پیامک در سایت پیام رسون

پنل پیامک،پنل پیامک رایگان،سامانه پیامک رایگان

نمایندگی پنل پیامک- پنل پیام کوتاه-پنل پیام کوتاه رایگان و ارسال انبوه پیامک در سایت پیام رسون

آنچه بر پرستارها میگذرد

 آنها از فشار کاری خود می‌گویند، از اینکه کمبود نیرو گاهی امکان رسیدگی دقیق به بیمار را از آنها می‌گیرد و همین به یک خطر جانی برای مراجعان تبدیل شده. از نبود نیروی کافی برای دادن داروهای معمول به بیماران تا روایت‌هایی از آسیب‌های جدی به بیماران به دلیل نبود زمان کافی برای رسیدگی. طبق بخشی از این اظهارات به دلیل کمبود نیروی انسانی و امکانات مراقبتی، برخی بیماران به دلیل عفونت بعد از عمل جراحی با شرایط تلخی مواجه می‌شوند. پرستارهای بیمارستان شهدای تجریش که حالا به ساختمان جدیدی با نام غدیر نقل مکان کرده‌اند، همچنان از کمبود نیرو و امکانات رنج می‌برند که مدیریت بیمارستان بخشی از آن را با اضافه‌کاری اجباری پرستارها جبران می‌کند. طبق آنچه این چند پرستار روایت می‌کنند، به دلیل فشار کاری بالا و وجود اضافه‌کاری‌های اجباری بخش درخور توجهی از این نیروها به مصرف قرص‌های ضدافسردگی روی آوردند. باوجود‌این مدیر دفتر پرستاری این بیمارستان در گفت‌وگو با «شرق» تمام انتقادات این پرستارها را کذب دانست و از آن به مقاصد نادرست برخی‌ افراد تعبیر کرد؛ اما مدیر‌کل خانه پرستاری نه‌تنها فشارهای تحمیل‌شده به پرستارهای بیمارستان شهدای تجریش را تأیید کرد؛ بلکه وضعیت پرستارهای بیمارستان امام خمینی را هم به همین شکل توصیف کرد.

بیمارستان جدید با پرستارهایی خسته

پرستارهای تقریبا جوانی هستند که وارد دفتر روزنامه می‌شوند، امید دارند تا شاید مشکلات‌شان در بیمارستان شهدای تجریش به گوش مسئولی برسد و جایی مؤثر واقع شود. یکی از آنها با خنده از علاقه‌اش به پرستاری می‌گوید و دیگری از خستگی مفرط روزهای حضور در بیمارستان. صحبت با یکی از آنها که در بخش اورژانس کار می‌کند، این‌طور شروع می‌شود: «مصادف با عید غدیر، ساختمان جدید بیمارستان شهدای تجریش با نام غدیر افتتاح شد. این بیمارستان هزارو 200 تخت دارد که 70 یا 80 تخت آن برای بخش اورژانس است. الان با نیروهای قبلی به مجموعه‌ای رفتیم که تعداد تخت‌هایش هم بیشتر شده. البته الان به‌جای تخت، برای بیماران از برانکارد استفاده می‌شود که در‌این‌صورت تعداد پذیرش بیمار هم بیشتر می‌شود... در‌حالی‌که دستگاه‌های جدید این ساختمان کفایت تعداد تخت‌ها را نمی‌دهد. دقت کنید که در بیمارستان قبلی که کلا حدودا 300 تخت داشت، ما در اورژانس 50 نیرو پرستار داشتیم که این اصلا نیروی خاصی برای اورژانس نیست. در‌حال‌حاضر بقیه بخش‌ها به ساختمان جدید منتقل نشده و فقط اورژانس افتتاح شد؛ یعنی ظرفیت بخش بستری بخش‌ها زیاد نشده؛ ولی ظرفیت پذیرش اورژانس با همان تعداد نیرو زیاد شده و با حجم انبوهی از بیمار ماندگار در اورژانس مواجهیم که نیازمند خدمات بخش بستری و بسیاری خدمات اورژانس هستند. الان با وجود کمبود نیرو مجبوریم خیلی بیشتر شیفت بمانیم و حق استفاده از مرخصی هم نداریم... . ما اضافه‌کار اجباری داریم که بچه‌ها 300 ساعت شیفت می‌آیند... . حجم بیماری که به اورژانس می‌آورند، خارج از توان یک پرستار است... روحیه همه پرستارها از بسیار تضعیف شده است... من پرستارهایی با اختلال اضطرابی بالا می‌شناسم که در اورژانس هستند؛ در‌صورتی‌که نامه بیماری را مدیر پرستاری و سرپرستاری دیدند؛ اما به بخش آرام‌تر منتقلش نمی‌کنند. فرد دیگر در اورژانس بیماری وسواس فکری شدید دارد که به‌عنوان همکار هم نمی‌توان با او معاشرت کرد؛ چون بسیار تندخو است. پرستار دیگری با مشکل افسردگی شدید بارها به مدیران پرستاری‌مان گفته در این بخش نمی‌تواند بماند و حتی برای همین دوز داروهایش را بالا برده؛ اما کسی به خواسته‌اش توجه نمی‌کند... . افراد دیگری داشتیم که به‌شدت مسئولیت‌پذیر بودند. اینها هم الان به‌شدت از قرص و آرام‌بخش و ضد‌افسردگی استفاده می‌کنند. به نظرم شرایط سخت کاری در این سیستم باعث شده است... . در همین اندازه بگویم که فشار کاری بر روی پرستارها به شکلی است که خیلی وقت‌ها نمی‌توانند مرزهای استاندارد کاری را رعایت کنند. ما داروهای مهم و غیر‌مهم داریم که به دلیل کمبود نیرو، بچه‌ها فقط می‌رسند داروهای مهم را به بیمار بدهند. در کنارش هم گاها برخی از پزشکان آزمایش و داروهای غیرضروری به بیمار تجویز می‌کنند تا فقط پولش را دریافت کنند. همین، کار پرستار را چند‌برابر می‌کند... به هیچ‌کدام از انتقادهای ما گوش نمی‌دهند».

به دلیل کمبود نیرو به خیلی از بیماران درست نمی‌رسیم

پرستار دیگر این بیمارستان اشاره می‌کند تعداد پرستارهای بیمارستان شهدای تجریش از چند سال قبل تا الان با نحوه غیرصحیح مدیریت نیروی انسانی مدیریت پرستاری این مجموعه از 80 نفر به 46 نفر در زمان افتتاح بیمارستان تغییر کرد که البته تعداد کمی نیرو پس از اعتراض‌های پرستاران بعد از افتتاح به ما دادند؛ اما با این حجم کار و بیمار ما به سطح استاندارد نزدیک هم نشدیم. به لحاظ شیفت پرستارها تعداد شیفت 15 تا 16 شب در ماه رسید و روزکارها هم که تقریبا اکثر روزها سر کار هستند که یعنی اضافه‌کار اجباری داریم. این پرستار از افتتاح ساختمان جدید بیمارستان شروع می‌کند: «ساختمان جدید با امکانات کم و شرایط بد افتتاح شد.

 تخت‌ها و حجم کار افزایش پیدا کرد؛ ولی تعداد نیروی انسانی تغییر خاصی نکرد و امکانات هم بیشتر نشد. ما در ساختمان قبل 47 پرستار بودیم که خیلی کم بود، الان با وجود اینکه فضا و تخت‌ها بیشتر شده، شاید به حدود 60 نفر رسیده باشیم؛ درحالی‌که اورژانس ما سه قسمت بود؛ اما الان نزدیک به شش قسمت شده است و با وجود کمبود نیرو قصد بازکردن واحد فست اورژانس را نیز دارند. ضرر این تصمیمات گریبان‌گیر اول بیماران و بعد کادر درمان خواهد بود. در کنار این، چون ما بیمارستان آموزشی هستیم، پزشکان چند دانشجو دارند و به ازای هر بیمار پولی دریافت می‌کنند؛ پس تمایل دارند اورژانس همیشه شلوغ باشد... همین وضعیت باعث می‌شود تا در 90 درصد مواقع آن طور که باید داروها در اختیار بیمار قرار نمی‌گیرد؛ چون به دلیل شلوغی، پرستارها فقط وقت می‌کنند گزارش‌ها را در پرونده‌ها بگذارند و فردا صبح تحویل دهند... . پرستارها به‌جای رسیدگی به بیمار اغلب مشغول گزارش‌نویسی هستند. بارها پیش آمده داروی بیمار داده نشده؛ چون پرستار مشغول نوشتن پرونده بوده است. در اورژانس همه شکل بیماری می‌آورند، از بیمار با شرایط استیبل تا بیمار چاقوخورده و یا با ناهنجاری های دیگر که ما با تعداد نیروی کم باید آنها را مدیریت کنیم».

‌‌ما به پرستارهای افسرده تبدیل شدیم

پرستار جوان از ساعت کاری پرستاری خود در اورژانس می‌گوید و اضافه می‌کند: «من حدود چندین سال است که در اورژانس این بیمارستان کار کردم و به‌مرور با وجودی که شخصیت شادی داشتم، الان رو به افول رفتم. حتی می‌بینم بچه‌ها برای خوابیدن به زولپیدم یا قرص‌های خواب‌آور رو آوردند؛ چون به طور کلی سیستم خواب همه ما به هم خورده است. بچه‌ها به صورت خودجوش قرص‌هایی می‌خوردند تا تنشی که دارند، پایین بیاید. بچه‌ها خیلی خسته هستند. وقتی می‌خواهند یک مرخصی بگیرند، باید هفت خان رستم را رد کنند. به دلیل حقوق پایین برخی از بچه‌ها دو جا کار می‌کنند و واقعا برای آنها چه می‌ماند؟ همین الان خیلی از همکاران ما به مهاجرت فکر می‌کنند و عده‌ای هم رفتند. عده دیگر هم که مهاجرت نکردند، کلا از بیمارستان ما به بخش خصوصی رفتند؛ چون اینجا فشار کار بالا و حقوق کمتری دارد... در بیمارستان خصوصی نهایت بیماری که به پرستار بدهند، دوتا است؛ ولی در آی‌سی‌یوی ما پرستار سه بیمار بدحال را هم هندل می‌کند که چنین چیزی از لحاظ بین‌المللی فاجعه است. بارها پیش آمده که آمبولانس یک‌دفعه چهار نزاعی، غیرعادی و زخمی را با هم به بیمارستان آورده؛ در‌حالی‌که کلا دو پرستار در اورژانس بودیم... ما استانداردی برای تعداد پرستار نداریم، همین چند شب پیش 11 بیمار وارد اورژانس شد و تعداد پرستارها بسیار کم بود؛ در‌صورتی‌که مدیریت تخت اورژانس باید تمام این مسائل را به لحاظ خدمات مورد نیاز بیماران، تعداد تخت خالی بستری و تعداد و توان نیروی انسانی موجود مدیریت کند. مواردی بوده که ما واقعا تا نفری 15 بیمار هم در اورژانس داشتیم. در این شرایط چون دیگر وقت کافی نداریم، فقط می‌رسیم پرونده‌ها را پر کنیم و عکس و سی‌تی‌اسکن بگیریم. با‌این‌حال هیچ‌کدام از پروسه درمان مثل دارو‌‌ دادن، آموزش به بیمار و مراقبت انجام نمی‌شود. در‌واقع پرستار فقط شبیه به منشی است که اطلاعات را وارد سیستم می‌کند...».

4 روش موثر در بازاریابی دیجیتال

4 روش موثر در بازاریابی دیجیتال با پیام رسون

1402-05-26 12:32:48 30  0  0

بر اساس یکی از مطالعات و بررسی های اخیر انجام شده دربارة مصرف کنندگان ، مشخص شده  بیش از 52 ٪ از آنها ، به دنبال استفاده از امکانات و خدمات متنوع در تلفن همراه ، مانند : کد کوتاه ، کلمات کلیدی و کلید واژه ،  برای به دست آوردن تخفیف ها و پیشنهادات خاص در فروشگاه های محلی هستند ، همچنین این شواهد نشان می دهد که ، بدلیل وابستگی بسیار زیاد مصرف کنندگان  به گوشی های  هوشمند همراه خود ،  افزایش سریع در تولید گوشی های هوشمند را به دنبال داشته است.

اما چیزی که در این مقاله حائز اهمیت میباشد بازاریابی دیجیتال است که به 4 دسته جداگانه تقسیم کرده ایم . پس پیشنهاد میکنم تا پیایان با نمایندگی سامانه پیامکی پیام رسون همراه باشید تا با این 4 روش آشنا شوید . 

 


 

بازاریابی دیجیتال : 

همانطور که نفوذ و تسلط گوشی های هوشمند ، روز به روز بیشتر می شود ، استراتژی ها و  تاکتیک های بازاریابی و تبلیغات اس ام اسی و تبلیغات پیامکی  با برنامه ریزی های خوب  پنل اس ام اس و پنل پیامکی ، این نوع تبلیغات و بازاریابی تلفن همراه به خط مقدم و پیشتاز هر گونه استراتژی بازاریابی و تبلیغات تبدیل شده است .

حال این سوال پیش می آید که چرا کوپن های بازاریابی تلفن همراه را ثابت می کنند که به طور عام بسیار محبوب هستند؟

پاسخ به این موضوع عمدتا واضح است چراکه کوپن های کاغذی عامل اصلی ارتقاء کسب و کار و تجارت بوده است و در همین راستا میتوان شرکت کوکا کولا را نام برد که  پیشگام استفاده از کوپن های بازاریابی پیامکی ، در 19 کشور دنیا  شد.

در اینجا ما  به چهار دلیل اصلی استفاده بیشتر از کوپن های بازاریابی تلفن همراه ، در مقابل همتایان قدیمی خود اشاره خواهیم کرد :

 


 

4 دلیل اصلی استفاده از کوپن های بازاریابی تلفن همراه : 

 

1-  راحتی مصرف کننده در استفاده و نگهداری کوپن های تلفن همراه :

به راستی که راحتی کوپن های تلفن همراه برای مصرف کنندگان به مراتب بهتر از کوپن های کاغذی هستند چراکه کوپن های کاغذی علاوه بر اینکه باید تمیز و مرتب نگهداری شود احتمال گم شدن ومفقود شدن آن نیز زیاد است . از دیدگاه بازاریاب هم کوپن های دیجیتال بسیار قابل استفاده هستند تا بتوانند بازخرید شوند.

 

2- محل سکونت با ظهور جغرافیایی هدفمند:

صاحبان گوشی های هوشمند می توانند برای استفاده از کوپن ها تلفن همراه ، در یک فاصله کوتاه از یک فروشگاه وارد یک منطقه از پیش تعیین شده شوند و بلافاصله از کوپن 50٪ تخفیف بهرمند شوند . شما میتوانید با پیشنهادات ویژه و با توجه به اولویت مشتری آنها را در هر موقعیت مکانی که هستند جذب کنید .

همانند تبلیغات صوتی پیامک صوتی پیام رسون که هر دو آنها میتواند در اپراتور 9000 خلاصه شود . 

 

3- شناسایی ترجیحات شخصی :

راه حل های بازاریابی تلفن همراه از لحاظ شناسایی ترجیحات شخصی ،  به طور فزاینده پیچیده می شوند. باز هم این پیشنهادات ناخواسته ، هرزنامه ای را که به سادگی تنظیم شده،  کاهش می دهد . هنگامی که مصرف کنندگان ، تبلیغات را نادیده  میگیرند ، ارائه پیشنهادات و شرایط ویژه برای آنها مفید خواهد بود و نظر آنها را جلب میکند . کوپن هایی که به سمت اولویت شخصی هدایت می شوند ، با توجه به راه حل های موثر بازاریابی تلفن همراه مورد استفاده قرار می گیرند.

 

4- ارسال به موقع  و زمان بندی شده :

کوپن های تلفن همراه می توانند زمانیکه مخاطبان دریک  لحظه ای قرار می گیرند ، بیشترین پاسخ را دریافت کنند و از این پیشنهاد استفاده می کنند . برای مشتریان در حال حرکت ، ممکن است به معنی لحظه ورود آنها در یک فروشگاه خاص باشد ، اما می تواند به همان خوبی برای کسانی که در خانه نشسته اند کار کنند . پیشنهاد ویژه ای در مورد غذاهای لذیذ و خاص  ، درست قبل از ناهار ، این کار یک حرکت بسیار زیرکانه برای جلب توجه وجذب مخاطب و مشتری است . اما زمانبندی نیز به آگاهی از زمان ارسال متن و کوپن ایمیل اشاره دارد . هنر به حداکثر رساندن نرخ بازخرید برای کوپن های بازاریابی تلفن همراه نیاز به یک رویکرد اندازه گیری شده و متناوب دارد.

 

 

 

پیام رسون : 

در این مقاله، با 4 دلیل اصلی استفاده از کوپن های دیجیتال پرداختیم . با افزایش جمعیت کسب‌وکارها در فضای دیجیتال و مهاجرت آن‌ها از فضای سنتی به دنیای بازاریابی مدرن، نیاز به دیجیتال مارکتر متخصص روزبه روز افزایش می‌یابد. در حال حاضر، نیروی متخصص در این حوزه بسیار محدود است. امیدواریم با ورود نیروهای متخصص به دنیای دیجیتال مارکتینگ، این کمبود نیرو به زودی جبران شود. 

هرچند که خیلی از افراد هستند که رو به  سامانه پیامکی آورده اند و از طریق فروش پنل پیامکی و نمایندگی پیامک در این حرفه قدم گذاشته اند اما باز هم میتوان گفت که تعداد افراد ماهر کم میباشد . 

اگر علاقه دارید وارد دیجیتال مارکت شوید و میخواهید از نمایندگی سامانه پیامکی و پنل پیامکی شروع کنید میتوانید به تیم حرفه ای ما اعتماد کنید و با آنها مشورت کنید و وارد دنیای دیجیتال مارکت شوید . 

 

جهت خرید پنل اس ام اس از شیراز اس ام اس همین حالا اقدام کنید .

مرواریدی در مرکز ایران

برای خبرنگارانی که در حوزه سیاست خارجی و هسته‌ای فعالیت می‌کنند، فرصت دیدار هر آنچه در قبالش خبر شنیده و خبر نوشته‌اند، از جذاب‌ترین قسمت‌های فعالیت‌شان است. بازدید از سایت‌های هسته‌ای کشور همچون نطنز (شهید احمدی روشن)، فردو (شهید علی‌محمدی)، تأسیسات فرآوری اورانیوم اصفهان یا UCF، نیروگاه اتمی بوشهر و در نهایت تأسیسات آب سنگین اراک (شهدای خنداب) هرکدام با توجه به پیشینه، کارکرد و اخباری که حول محورشان در جریان است، دارای جذابیت‌هایی هستند که حضور در آن‌ها و هم‌کلام شدن با دانشمندان بی‌ادعایی که نه‌تنها افتخارات‌شان که حتی نام و تصویرشان نیز به دلایل امنیتی منتشر نمی‌شود، می‌تواند برای هر کدام از دنبال‌کنندگان و تحلیلگران اخبار این حوزه هر بار که رخ می‌دهد، یک تجربه بی‌نظیر باشد.  

۴ سال قبل و در سال ۱۳۹۸ آخرین باری بود که فرصت بازدید از خنداب فراهم شده بود و چهارشنبه ۲۵ مرداد بار دیگر راهی اولین و تنها تأسیسات آب سنگین کشور شدیم که در سال ۱۳۷۲ کلنگ ساختش به زمین خورد، زمستان ۱۳۸۳ آغاز به کار و در مردادماه ۱۳۸۵، اولین قطرات آب سنگین را تولید کرد. امروز نیز به گواه رئیس سازمان انرژی اتمی «روزانه شاهد دستاورد در این تأسیسات هستیم». 

به دنبال نشان دادن چهره‌ای مخوف از برنامه هسته‌ای ایران هستند
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران و در جریان بازدید از سایت خنداب، ضمن تاکید بر اینکه باید چهره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در سطح جهان نمایان شود، گفت: برخی کشورها به‌دنبال نشان دادن چهره‌ای مخوف از برنامه هسته‌ای ایران در جهان هستند که این مسئله، ظرفیت بالای صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان را از حالت فنی خارج کرده و با سیاسی کردن این صنعت، شرایط را برای دفاع از آن سخت می‌کنند.

وی ادامه داد: با وجود هیاهوی به راه افتاده از فعالیت هسته‌ای ایران، شاهد اجرای سیاست «درهای باز، نوآوری باز» در سازمان انرژی اتمی ایران هستیم و این مهم نصب‌العین این سازمان قرار گرفته‌ است. با یک برنامه‌ریزی دقیق و برای از بین بردن این هیاهو، پیشرفت و سرعت بخشیدن در همه برنامه‌ها را سرلوحه کار خویش قرار داده‌ایم تا شاهد تاثیرات این صنعت در زندگی مردم باشیم و بتوانیم جلوه‌ای از اقتدار ملی را نمایان سازیم.

معاون رئیس‌جمهور گفت: دشمنان ایران دنبال ایجاد رعب و ناامیدی بوده و هستند و با مطرح کردن مسائلی نظیر فرار مغزها و خالی شدن کشور از وجود متخصصان، به آن رنگ می‌دهند. در شرایطی که تحت چنین تهاجم سیاسی و روانی قرار داریم؛ شاهد دستاوردهای جوانان کشور هستیم و اکنون و با تلاش‌‌های متخصصان، سازمان انرژی اتمی ایران را از یک سازمان تحقیقاتی به یک مجموعه صنعتی تبدیل کرده‌ایم و تأثیر فعالیت‌ها را در جامعه خواهیم دید.

وی افزود: در دوره فعلی این مسئله مهم بود که برای ارتباط با زندگی مردم این سازمان صنعتی شود و کار خود را به شکل تجاری‌سازی‌شده دنبال کند تا با ایجاد سازوکار مناسب و یک ریل‌گذاری هدفمند، اقدامات خویش را به ثمر برساند. با توجه به پتانسیل‌های موجود و در شرایط کنونی باید نتیجه اقدامات و دستاوردها به مردم کشورمان ارائه شود. یک ریل‌گذاری و مسیر پرسرعت را برای تحقق اهداف صنعت هسته‌ای کشور به وجود آورده‌ایم؛ به‌طوری‌که همه اقدامات در بخش‌های مختلف سوخت هسته‌ای، انرژی، لیزر، پلاسما، پرتوها، محیط زیست، آب و خاک و دیگر موارد نشأت‌گرفته از یک تفکر منسجم و تحت تاثیر این چشم‌انداز است.  براین اساس کار را از سال ۱۴۰۱ آغاز کردیم و توانستیم ۱۵۹ دستاورد دانشی را به ثبت برسانیم و این روند همچنان ادامه دارد.

اسلامی تصریح کرد که آب سنگین مرکز هسته‌ای خنداب امروز متقاضی فراوانی دارد زیرا با مصرف آن، متوجه کیفیت و خلوص بالای آن شده‌اند و به دنبال خرید آب سنگین ایران هستند. مشتقات آب سنگین بسیار گرانقیمت است و در حال تکمیل سرمایه‌گذاری در این زنجیره با ارزش افزوده بالا هستیم.

دستاوردهای سازمان انرژی اتمی و دوری از هیاهو

موضوع از بین بردن هیاهو پیرامون صنعت هسته‌ای در سال‌های اخیر در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار گرفته است و تلاش شده تا اهداف صنعت هسته‌ای بیش از پیش تحقق پیدا کند. یکی از این دستاوردهای صنعتی موضوع کاربرد پرتوها در کیفیت مواد غذایی است که کیفیت، عمر و آفت‌زدایی محصولات را در برمی‌گیرد. محمد اسلامی معتقد است: «کاربرد پرتوها کمک می‌کند صادرات‌مان به دلیل عدم انطباق با استانداردهای روز بین‌المللی دچار توقف، رکود یا بازگشت نشود».

دستاورد بعدی صنعت هسته‌ای موضوع فناوری پلاسما در پزشکی است. رئیس سازمان انرژی اتمی در این رابطه می‌گوید:«بخش دیگری که باید نسبت به آن توجه نشان داد؛ محور پلاسماست به‌طوری‌که استفاده از پلاسمای سرد را برای پلاسماتراپی در درمان بیماری سرطان عملیاتی کردیم». در حال حاضر ایجاد و فعال‌سازی سامانه‌های فناوری پلاسما برای درمان سرطان و کلینیک زخم برای بیماران دیابتی از برنامه‌های سازمان انرژی اتمی است که در فرآیند آزمون بالینی قرار دارند. در همین راستا تولید پودر همواستات یا بندآورنده خون برای جلوگیری از خونریزی در هنگام عمل جراحی سنگین در حوادث و بلایا برای مجروحان با موفقیت به انجام رسیده است. کاربرد دیگر پلاسما، استفاده از این فناوری در دفع سم آفلاتوکسین است که باغات پسته را هدف قرار داده و صادرات این محصول مهم کشور را دچار اخلال کرده است.

در زمینه تحقیق و توسعه رادیوداروهای جدید که با نگاه افزایش سهم درمان و توسعه رادیوداروهای درمانی انجام می‌شود، رادیوداروهای کارساز و مؤثری در دست ساخت است که در مرحله تحقیقات کاربردی یا بالینی هستند. از جمله دستاوردهای اخیر سازمان انرژی اتمی در حوزه رادیوداروها می‌توان به سه مورد اشاره نمود که از کیفیت بالایی برخوردار بوده و در تشخیص بیماری‌های مختلف تاثیر زیادی دارند؛ ایران چهارمین کشور جهان پس از آمریکا، آلمان و هلند است که به رادیوداروی گالیوم-۶۸ آر.ام.۲ دست یافته است، این رادیودارو در تشخیص انواعی از تومورها مانند سرطان مؤثر است. همچنین برای اولین بار در خاورمیانه، متخصصان سازمان انرژی اتمی موفق شدند نمونه بالینی قابل تزریق رادیوداروی تشخیصی مس-۶۴ پی.اس.ام.آی را تولید کنند که برای تشخیص تومورهای سرطانی استفاده می‌شود. رادیوداروی تشخیصی پارس آیوداین-۱۲۳ ام.آی.بی.جی مورد استفاده در تشخیص نوراندوکرین و غدد فوق کلیوی در نوزادان و کودکان به تولید انبوه رسیده و برای مراکز درمانی ارسال می‌شود. 
در حال حاضر سازمان انرژی اتمی بر محصولات آب سنگین همچون تولیدات دوتریوم که در حوزه سلامت کاربرد دارند متمرکز بوده و آن‌ها  را توسعه می‌دهد که در حال حاضر بیش از ۲۰۰ نوع محصول دوتره در تأسیسات آب سنگین خنداب اراک تولید می‌شود که در حوزه‌های کشاورزی، پزشکی، صنعتی، دارویی و دیگر حوزه‌ها کاربرد دارند.

تولید برق هسته‌ای پایدار، ایمن، پاک و ارزان در نیروگاه اتمی ۱۰۰۰ مگاواتی بوشهر از جمله مهمترین دستاوردهای سازمان انرژی اتمی ایران در دهه گذشته است که از ابتدای بهره‌برداری در سال ۱۳۹۰ تاکنون، بیش از ۵۸ میلیارد کیلووات ساعت برق به شبکه کشور تحویل داده است. با تولید برق اتمی در این بازه زمانی، معادل حدود ۹۰ میلیون بشکه نفت خام صرفه‌جویی شده و از انتشار حدود ۵۷ میلیون تن گازهای آلاینده به جو جلوگیری شده است. همچنین با اجرای برنامه‌های فشرده و تامین مالی و پشتیبانی لازم، تکمیل سریع‌تر نیروگاه‌های شماره ۲ و ۳ در دستور کار است. در همین حوزه، ساخت تأسیسات آب شیرین‌کن در بوشهر با ظرفیت ۷۰ هزار مترمکعب در روز که به ۱۰۵ هزار مترمکعب قابل ارتقاست، از جمله دیگر اقدامات مهم سازمان در حوزه امنیت انرژی و آب است.     

مؤسسات مصباح انرژی و مسنا
سایت آب سنگین اراک دارای دو شرکت تابعه به نام‌های مصباح انرژی و مسنا (مدیریت ساخت نیروگاه‌های اتمی ایران) است که هرکدام وظایف مشخصی را در این مجموعه بر عهده دارند. مدیرعامل شرکت مصباح انرژی یکی از افرادی بود که در جریان بازدید روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران قرار گرفت و به دستاوردهای شرکت متبوع خود اشاره کرد؛ شرکتی که به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی از سال ۱۴۰۱ به‌صورت رسمی و شفاف دستاوردهایش را در بازار بین‌المللی عرضه می‌کند و در حوزه کاری خود یکی از پنج شرکت معتبر جهان است. این دانشمند هسته‌ای روایت کرد که محصولات تولیدشده در این شرکت، چگونه حوزه سلامت در کشور را ارتقا داده و خواهد داد. برای مثال کیت‌های غربالگری نوزاد تولیدشده در مصباح انرژی که پیش از این منحصراً در اختیار آمریکا و آلمان بود، قادر است نقص‌های متابولیک نوزادان را در بدو تولد تشخیص دهد. مدیرعامل مصباح انرژی همچنین به نام کشورهای مطرحی اشاره کرد که امروز از مشتریان محصولات این شرکت ایرانی هستند. 

براساس اطلاعاتی که بر روی سایت این شرکت قرار گرفته است، شرکت مصباح انرژی شرکتی پیشرو در زمینه تولید آب سنگین در خاورمیانه می‌باشد که تحت نظارت سازمان انرژی اتمی ایران فعالیت می‌نماید. این شرکت در سال 1377 و به‌منظور تامین آب سنگین مورد نیاز راکتور آب سنگین اراک تاسیس گردید. ظرفیت تولید مجتمع، 20 تن محصول - آب سنگین با خلوص بالا و با غنای ایزوتوپی 99.95% - در سال می‌باشد. پس از بهره‌برداری موفقیت‌آمیز از مجتمع تولید آب سنگین، شرکت مصباح انرژی با بهره‌گیری از آب سنگین تولیدی خود به‌عنوان منبع دوتریوم، اقدام به تولید ترکیبات ایزوتوپیک و نشان‌دار شده با دوتریوم نمود.

مصباح انرژی دارای آزمایشگاه‌های مجهز و مدرن جهت شناسایی، اندازه‌گیری و آنالیز گونه‌های مختلف ایزوتوپ‌های پایدار است. ایزوتوپ‌های پایدار محصولات هسته‌ای بسیار گرانقیمتی هستند که هر گرم برخی از آن‌ها مانند ایتربیم، در صورت وجود و ارائه در بازارهای جهانی، ده‌ها هزار دلار قیمت دارد و تولید آن‌ها از فناوری بالایی برخوردار است. ایزوتوپ‌های پایدار کاربرد بسیار وسیعی در صنعت پزشکی، علوم هسته‌ای، زمین‌شناسی، کشاورزی، داروسازی و تحقیقات علمی دارند. نقش ایزوتوپ در بخش سلامت شامل تشخیص دقیق بیماری‌ها و درمان بیماری‌های بسیار خطرناک مانند انواع سرطان‌ها، بسیار پررنگ و غیرقابل اغماض است.   

این شرکت همچنین ارائه‌دهنده خدمات آزمایشگاهی در زمینه انجام آزمون‌های کنترل کیفی نمونه‌های مختلف و تنها مرجع انجام آزمون‌های اندازه‌گیری نسبت‌های D/H و O¹⁸/O¹⁶ آب (در محدوده غنای طبیعی) و نیز ترکیبات دوتره در ایران می‌باشد. 

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مجتمع آب سنگین اراک تولید اکسیژن ۱۸ است. در این زمینه تحول بسیار مهمی در صنعت پزشکی هسته‌ای کشورمان به شمار می‌رود. واحد تولید اکسیژن ۱۸ در ابتدای سال ۹۳ توسط علی‌اکبر صالحی افتتاح شد. دستگاه PET که برای تشخیص سرطان و شناسایی بافت‌های سرطانی استفاده می‌شود، از این محصول مصباح انرژی استفاده می‌کند.

راکتور آب سنگین خنداب
تأسیسات آب سنگین اراک یکی از تأسیسات بزرگ هسته‌ای کشور محسوب می‌شود که در ۷۵کیلومتری شمال غرب اراک و در شهر خنداب واقع شده است. این مجتمع شامل یک نیروگاه و راکتور تحقیقاتی است که در سال ۹۶ نام این راکتور تحقیقاتی آب سنگین به راکتور تحقیقاتی آب سنگین خنداب تغییر پیدا کرده است که گفته می‌شود این تغییر نام در راستای حفظ ماهیت آب سنگین این راکتور در اسناد مربوط رسمی آژانس بوده است. ایران بعد از کشورهایی همچون آمریکا، روسیه، چین، هند، آرژانتین، رومانی، کانادا و... نهمین کشوری بود که در دنیا آب سنگین تولید کرد اما در حال حاضر در دنیا ۵ کشور همچنان آب سنگین تولید می‌کنند.

آب سنگین یکی از مواد اصلی در راه‌اندازی راکتورهای تولید انرژی و تحقیقاتی موسوم به راکتورهای آب سنگین به شمار می‌رود. راکتورهای آب سنگین نیازی به اورانیوم غنی‌شده ندارند و از اکسید اورانیوم طبیعی به‌عنوان سوخت استفاده می‌کنند. این فرایند، نیاز به اورانیوم غنی‌شده را مرتفع می‌کند اما طراحی این راکتورها پیچیده و تولید آب سنگین نیز هزینه‌بر است. آب سنگین از جدا‌سازی نوعی از مولکول‌های آب با غلظت یک در هر ۷۰۰۰ مولکول به دست می‌آید که هیدروژن آن یک نوترون بیشتر از هیدروژن عادی دارد. این نوترون اضافه موجب می‌شود تا عمل‌‌‌کنندگی نوترون‌های پرسرعت به اندازه‌ای برسد که واکنش‌های زنجیره‌ای تولید انرژی از میله‌های سوخت آغاز شود درحالی‌که در راکتورهای قدرت آب‌سبک، اورانیوم غنی‌شده درحد سه‌و‌نیم درصد و بیش از آن برای انجام واکنش مورد نیاز است. در راکتورهای آب سنگین، این ماده وظیفه خنک کردن میله‌های سوخت، همزمان با کند کردن نوترون‌های پرانرژی را بر عهده دارد. با نزدیک شدن راکتور تحقیقاتی تهران، که حدود ۴۰ سال پیش و با قدرت ۵ مگاوات راه‌اندازی شده است، به پایان عمر کاری خود و نیاز روزافزون کشور به انواع رادیوایزوتوپ‌های صنعتی و همچنین رادیوداروها، راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک با قدرت ۴۰ مگاوات طراحی و مکان آن در نزدیکی شهر خنداب در شمال غربی شهرستان اراک تعیین شد.

ایالات متحده برای نخستین‌بار در دسامبر سال ۲۰۰۲ با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای منتشرشده متوجه وجود راکتور آب سنگین در اراک شد. در همان زمان هم از ایران خواسته شد که به دلیل نگرانی‌هایی که در حوزه تکثیر تسلیحات هسته‌ای از جانب راکتور آب سنگین وجود دارد این راکتور را نابود کند. در سایه توافقنامه موقت ژنو که در نوامبر ۲۰۱۳ میان ایران و ۱+۵ منعقد شد ایران وعده داد که سوخت‌رسانی به این راکتور انجام نگیرد.

پس از امضای برجام، یکی از موضوعاتی که تیم مذاکره‌کننده لازم بود تا در قبالش به افکار عمومی پاسخگو باشند، موضوع تأسیسات آب سنگین بود که آیا در چارچوب توافق، ماهیت آن تغییر خواهد کرد؟ به همین منظور نیز علی‌اکبر صالحی، رئیس وقت سازمان انرژی اتمی در تاریخ ۶ مرداد با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، به سوالات موجود در این ارتباط پاسخ داد. رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این ادعا که گفته شده است در راکتور آب سنگین اورانیوم غنی‌شده استفاده خواهد شد در این صورت ماهیت آب سنگین اراک حفظ نمی‌شود، گفت: تعریف راکتور آب سنگین به غنای سوخت نیست. تعریف راکتور آب سنگین به استفاده از آب سنگین برای کندکنندگی نوترون و منعکس کردن نوترون‌هاست. ما راکتور آب‌سنگین داریم که هم با اورانیوم غنی‌شده و هم با اورانیوم طبیعی کار می‌کند.

صالحی در ادامه سخنانش در پاسخ به این ادعا که قرار است در محل قلب راکتور اراک بتن ریخته شود، گفت: زمانی که قلب راکتور را درمی‌آورند که در یک چاله‌ای در زمین است در آنجا یک تانکر فولادی وجود دارد که ما در بازطراحی آن تانکر فولادی را درمی‌آوریم و کنار می‌گذاریم. اینکه گفته می‌شود داخل آن چاله را بتن بریزیم امری اشتباه است و این گفته‌ای است که جان‌کری به اشتباه بیان کرده و در رسانه‌های ما هم منعکس شده است. در مخزن فعلی سوراخ‌هایی تعبیه شده که با توجه به طراحی قبلی بوده است اما اگر بخواهیم مخزن را و قلب را بازطراحی کنیم با توجه به سوخت غنی‌شده آن، همه‌چیز باید عوض شود و آن مخزن دیگر قابل استفاده نخواهد بود. ۱+۵ معتقدند که مخزن قبلی یا باید بریده شود یا در آن بتن ریخته شود. من به‌عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی و کارشناس باید بگویم که حتی اگر مخزن را دربیاوریم و کنار بگذاریم و در آن بتن نریزیم دیگر اجازه برگرداندن آن به داخل قلب راکتور را نمی‌دهم و این مسئله به خاطر مسائل ایمنی در راکتور است که بسیار حائز اهمیت است. اگر خدشه یا ترکی که به چشم نیاید روی این مخزن قرار گیرد در آینده ممکن است اشکالات غیرقابل جبران ایجاد کند. ما اگر مجبور به بازگشت به قبل از برجام باشیم درحالی‌که آن مخزن را از قلب راکتور درآورده‌ایم باید برای دوباره کار گذاشتن آن، مخزن جدید بسازیم.

خطوط سامانتل در سامانه پیامکی شیراز

خطوط سامانتل در سامانه پیامکی شیراز

1402-05-20 21:00:51 30  0  0

تا به حال چیزی در مورد سیم کارت سامانتل شنیده اید ؟یا اینکه میدانید چه نوع ویژگی هایی دارد و با چه تعرفه ای در بازار عرضه میشود ؟ ما امروز در این مقاله که در سایت سامانه پیام کوتاه به ثبت رسیده است می‌خواهیم در مورد سیم کارت های سامانتل و ویژگی ها و تعرفه ی آن در نمایندگی پیامک بپردازیم . پس اگر می‌خواهید با سیم کارت سامانتل بیشتر آشنا شوید تا پایان این مقاله با نمایندگی سامانه پیامکی پیام رسون همراه باشید .

 


 

تاریخچه سامانتل :

اگر کمی به لوگو و نام سیم کارت سامانتل دقت کرده باشید، می توانید حدس بزنید که حتما ارتباطی بین این سیم کارت ها و بانک سامان وجود دارد بدین صورت که سامانتل، اولین اپراتور مجازی کشور است که توسط شرکت کیش سل پارس شروع به کار کرد. کیش سل پارس، یکی از شرکت های وابسته به شرکت پرداخت الکترونیک سامان است که این شرکت نیز از شرکت های وابسته به بانک سامان به شمار می رود. 
در واقع سامانتل سیم کارت های بانک سامان است که به بازار عرضه شد. درواقع یکی از اپراتورهای کشور است که با سرمایه گذاری بانک سامان،بیمه سامان و  پرداخت الکترونیک سامان در بهمن 94 موفق به دریافت موافقت اصولی و در شهریور 95 فعالیت جدی خود را با اولین پروانه اپراتور MVNO توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آغاز نمود.

 

 


هدف  سامانتل : 

شرکت کیش سل پارس  با ارائه سیمکارت سامانتل بر روی خدمات اینترنت همراه نسل 4G قصد رقابت  با اپراتورهای دیگر را دارد . یکی از جذابیت های این سیمکارت این است که با 5 عدد 9 پشت سر هم آغاز میشود، در واقع تمامی سیم کارتهای سامانتل به نوبه خود رند محسوب میشوند، این سیمکارت میتواند مانند تمامی سیمکارت های دیگر به صورت میکرو و نانو قابل استفاده باشد و با انواع وسایل ارتباطی  خود را سازگار هستند  و مشترکین این اپراتور میتوانند از خدمات جذابتری بجز خدمات اولیه نظیر: اینترنت پرسرعت، کنفرانس صوتی و تصویری و سبدی پر از خدمات ارزش افزوده بهره مند شوند.

 


 

سیم کارت سامانتل در سامانه پیام کوتاه شیراز : 

نمایندگی سامانه پیامکی پیام رسون به عنوان یکی از پیشرفته ترین سامانه پیامک در ایران به تازگی خطوط سامانتل را جزء خطوط پیامکی خود کرده  که به صورت خدماتی آن را به مشتریان پیام رسون ارائه می‌دهد.  و این مژده را به همراهان خود می‌دهد که اگر علاقه مند به ارسال پیامک با سر شماره ۰۹۹۹۹ هستید حتما با مراجعه به سایت سامانه پیامک خطوط سامانتل را به عنوان خط کاری خود  انتخاب کنید .

 

 

 

مزایای سیم کارت سامانتل در سامانه پیامک : 
 
۱-  ارسال پیامک گروهی با هدف معرفی، اطلاع رسانی، خدمات باشگاه مشتریان، سرویس های SMSC (به صورت A2P و P2P) و  VOICE (بر بستر LTE و  Wi-Fi)، سرویس پیام صوتی (VMS)، سرویس نمایش گر (CLIP)، سرویس انتظار مکالمه ( Call Waiting)، سرویس انتقال مکالمه ( Call Divert)، کنفرانس تلفنی ( Conference call)، ارسال email از طریق پیامک (email by SMS) ، محدودیت تماس های ورودی ( Call Barring)


۲- خدمات دیتاسنتر، مشاوره، طراحی و ارائه خدمات اختصاصی به تناسب شرکت ها و متناسب با نیاز  و فناوری روز


۳- اینترنت پرسرعت، کنفرانس صوتی و تصویری


۴- قابلیت انجام تمامی فعالیت های مالی( خرید از فروشگاه های عمومی و اختصاصی، فروشگاه های الکترونیکی، پرداخت قبوض، خرید شارژ، انتقال وجه نقد)


۵- قابلیت انجام فعالیت های بانکی (کارت به کارت، جابه جایی حساب، استعلام و مانده حساب)


۶- در خارج از ایران نیز تقریبا در تمام کشور ها قابلیت استفاده از سامانتل از طریق رومینگ قابل دسترس می باشد.


۷- فناوری یوسیم: USIM در واقع رایانه‌ ای کوچک است که می ‌تواند چندین برنامه کوچک را درون خود جای دهد. برای مثال از این سیم‌ کارت‌ ها جهت پرداخت هزینه مترو و یا دسترسی به قبض موبایل می توانید استفاده کنید .


۸- سرویس هایی همچون خرید کارت شارژ سامانتل از طریق اینترنت، نمایش محدوده آنتن دهی روی صفحه گوشی (Cell-Info)، دریافت پیام های فرهنگی و تبلیغاتی روی صفحه گوشی (  Cell-Broadcasting) و سرویس های ارزش افزوده است از دیگر ویژگی های سامانتل است .

 


 

پیام رسون : 

 سامانه پیامکی پیام رسون در نظر دارد خطوط سامانتل را با ارزان ترین تعرفه به مشتریان سامانه پیام کوتاه شیراز ارائه  دهد به همین دلیل تعرفه خطوط سامانتل  با اپراتور ۵۰۰۰ در نمایندگی سامانه پیامکی شیراز برابر میباشد . شما عزیزان می‌توانید برای اطلاع از تعرفه اپراتور ۵۰۰۰ و خطوط سامانتل اینجا را کلیک کنید .

 

 

جهت خرید پنل اس ام اس از شیراز اس ام اس همین حالا اقدام کنید.

اوضاع بحرانی روستای قشم

تعداد زیادی از روستاهای جزیره قشم حدود 120روز است که آب ندارند
ساکنان برخی روستاهای جزیره قشم ماهیانه بیش‌از 2میلیون تومان برای تامین آب پرداخت می‌کنند

سعید قلیچی| ساکنان روستاهای جزیره قشم سال‌هاست که با کم‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. هرچند امسال وضعیت نسبت به سال‌های گذشته کمی بهتر شده اما هنوز هم بخشی از مردم این‌جزیره‌ برای نوشیدن، پخت‌وپز، شست‌وشو و حتی زنده‌ماندن دام‌های خود، باید آب را از آب‌شیرین‌کن بخرند.

ساکنان روستاهای قشم نه‌تنها آب را کوپنی می‌خرند، بلکه مالیات بر ارزش‌افزوده آن را هم نقدی پرداخت می‌کنند. آنطور که ساکنان می‌گویند آنها ماهانه بیش‌از 2میلیون تومان برای تامین آب هزینه می‌کنند؛ مبلغی سنگین برای روستاییانی که درآمد چندانی ندارند.

روستاهای مرادی و گوری در غرب جزیره قشم، تا زمان تهیه این گزارش بیش‌از 120روز است که به آب سالم و قابل شرب که ازطریق لوله به روستاها برسد، دسترسی ندارند. سایر روستاهای غرب جزیره هم وضعیت بهتری نسبت به این دو روستا ندارند. بعضی از آنها بین 45 تا 70روز است که از آب لوله‌کشی بی‌بهره‌اند و بعضی هم بیشتر. آب لوله‌کشی برای روستاهای بخش مرکزی جزیره قشم به‌طور متوسط هر 30 تا 45روز تامین می‌شود. این آمار برای شهر درگهان که یکی از قطب‌های تجارت جزیره است 25روز است.

محمد، فروشنده سوپرمارکتی در روستای مرادی است. او می‌گوید آخرین‌باری که آب در روستای مرادی وصل بوده، چندروز بعد از آغاز ماه‌ رمضان بوده است.

داوود هم یکی از ساکنان روستای گوری، حرفش شبیه محمد است: «روزهای ابتدایی ماه رمضان، آخرین زمانی بوده که آب تولیدشده ازطریق لوله‌ها به روستا رسید. بعد از آن، تامین آب همه خانواده‌های روستا ازطریق خرید آب و با پرداخت هزینه حمل تانکرها و ذخیره‌سازی آن در آب‌انبارها صورت می‌گیرد.»

محمدصالح، یکی دیگر از ساکنان همین روستا هم می‌گوید حالا بیشتر از سه‌ماه است که آب از لوله‌ها به روستا نرسیده: «وضعیت آب روستا اصلاً خوب نیست. مسئولان خودشان در جریان وضعیت آب هستند. آبی داخل لوله‌ها نیست. وضعیت آب‌شیرین‌کن امسال بهتر شده و آب توسط تانکرها به روستا می‌رسد، اما هزینه زیادی دارد. برای هر نوبت که تانکرها می‌آیند 400 تا 600هزار تومان هزینه می‌شود. آب هر نوبت تانکر هم تنها کفاف مصرف یک‌هفته را می‌دهد، آن‌هم در گرمترین ماه سال. اینجا در بعضی خانه‌ها چندخانواده با هم زندگی می‌کنند. یعنی بعضاً سه‌خانواده در یک‌خانه ساکنند و اندازه سه‌خانواده مصرف آب دارند اما آب‌انبار اندازه یک‌خانه است. برای همین هرهفته 2 یا 3مرتبه باید برای خرید آب، پول پرداخت کنند.»

وعده آب‌شیرین‌کن
مساحت جزیره قشم حدود 1500کیلومتر مربع و 300کیلومتر آن در محدوده منطقه آزاد است. روستاهای غرب جزیره در محدوده منطقه آزاد نیستند و در محدوده منطقه ویژه اقتصادی قرار دارند. براساس شرح‌وظایف تعیین‌شده ازسوی دولت، آب‌رسانی در منطقه ویژه اقتصادی قشم که عمده روستاها از مرکز تا غرب جزیره قشم در آن است، با مجموعه آبفاست؛ براین‌اساس تامین آب، ایجاد شبکه آبرسانی و توزیع آب در روستاهای جزیره قشم، جزو وظایف آبفای استان هرمزگان است؛ وظیفه‌ای که درست به آن عمل نمی‌شود و این‌روزها در گرمای بی‌سابقه ایران به‌ویژه جنوب آن، مردم جزیره قشم به سختی آب مورد نیازشان را تامین می‌کنند. مسئولان آبفای هرمزگان اما می‌گویند تنها منبع تامین آب در جزیره قشم، نمک‌زدایی از آب دریاست و قرار است در آینده نزدیک چهار آب‌شیرین‌کن جدید وارد مدار تولید آب در جزیره قشم شود اما بااین‌وجود زمان راه‌اندازی این آب‌شیرین‌کن‌ها هنوز مشخص نیست، آن‌هم اگر تعدادش کم نباشد و به اندازه نیاز باشد.

در غرب جزیره قشم و در روستای باسعیدو تنها یک آب‌شیرین‌کن فعال وجود دارد که آن‌هم متعلق به شرکت آب، برق و تاسیسات قشم است؛ از شرکت‌های تابعه سازمان منطقه آزاد قشم. اواسط خردادماه گذشته بود که ظرفیت این آب‌شیرین‌کن از 400مترمکعب به 1600 افزایش پیدا کرد. با این افزایش ظرفیت، آبرسانی به 13روستای غرب جزیره سرعت بیشتری گرفت. تقریبا 10هزارنفر ساکن این روستاها هستند. می‌گویند قرار است آب‌شیرین‌کن جدیدی در این روستا احداث شود؛ اما این‌وعده هم مثل آنچه پیش‌تر درباره پروژه وارد مدارکردن چهار آب‌شیرین‌کن جدید توسط آبفای هرمزگان مطرح شده بود، نامعلوم است و مشخص نیست زمان پایان پروژه چند هفته، ماه یا سال دیگر است.

یک عضو شورای اسلامی شهر لافت می‌گوید: «وضعیت نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است، اما هنوز هم برای اجرای طرح‌ها و رفع تمام مشکلات آب در روستاها زمان بیشتری نیاز است. مسئولان می‌گویند که در آینده مشکلات حل می‌شود و مردم باید صبر کنند. مردم چاره‌ای جز صبر کردن، ندارند.»

دهیار یکی از روستاهای غرب جزیره هم می‌گوید: «آب ذخیره‌شده در آب‌انبارها باید تمام نیازهای خانواده را برطرف کند. آب موردنیاز برای آشامیدن، پخت‌وپز، شست‌وشو و حتی دام‌ها هم از همین آب آشامیدنی خانوارها تامین می‌شود.»

رؤسای شوراها، دهیاران و ساکنان روستاهای دیگر غرب جزیره هم، همین حرف‌ها را می‌زنند. تمام خانواده‌ها در روستاهای غرب جزیره برای تامین آب موردنیاز خود از آب‌انبارهای ساخته‌شده در منازل خود استفاده می‌کنند. ظرفیت هر آب‌انبار بسته به بزرگی و حجم در نظر گرفته‌شده برای آنها بین 4 تا 12مترمکعب است. اما مسئله تنها داشتن یا ساختن آب‌انبار نیست بلکه تمام ‌خانه‌ها برای اینکه بتوانند از آب ذخیره‌شده در آب‌انبار استفاده کنند، مجبور به خرید و راه‌اندازی پمپ‌ آب هستند که هزینه دیگری ‌است روی دست ساکنان این‌منطقه.

خرید آب با پرداخت مالیات

آب خریداری‌شده از آب‌شیرین‌کن و ذخیره‌شده در آب‌انبارها برای آشامیدن، پخت‌وپز، شست‌وشو و حتی استفاده دام‌ها مصرف می‌شود. ساکنان روستاها می‌گویند در پاییز و زمستان مشکل کمتری در تامین آب دارند، اما این موضوع به‌معنی اتصال دائم آب لوله‌کشی روستاها نیست. آنها می‌گویند که علت اصلی مشکل کم‌آبی در تابستان، گرمی هوا و افزایش مصرف خانوارها برای شست‌وشو و نظافت است. در گرمای بالای 40درجه، افراد گاهی مجبور می‌شوند دو یا سه نوبت به حمام بروند و همین موضوع زمینه‌ساز مصرف بیشتر آب است.

طریقه تامین آب از آب‌شیرین‌کن‌ها هم به‌این‌صورت است که ساکنان روستا ابتدا باید کوپن آب را از شرکت آب، برق و تاسیسات قشم که در اختیار بخشداری، سپس در اختیار دهیاری‌ها قرار گرفته، تهیه کنند. این درحالی‌است که در برخی روستاها برای ساده‌ترشدن این روند، کوپن‌ها به‌صورت مستقیم در اختیار راننده‌ها قرار می‌گیرد. دراین‌میان تنها کدملی سرپرستان خانوار است که در دهیاری و مجموعه آب‌شیرین‌کن ثبت می‌شود.

8هزار و 60تومان هزینه هر مترمکعب آب است که روی کوپن‌های زردرنگ شرکت آب، برق و تاسیسات قشم درج شده. بااین‌حال برخی از ساکنان روستاها و دهیاران می‌گویند که مبلغ دریافتی بابت هر کوپن تقریبا 8هزار و 700تومان می‌شود، با احتساب مالیات بر ارزش‌افزوده از آب مصرفی خانواده‌ها، اما نکته اینجاست که این‌مالیات روی کوپن‌ها درج نشده است. طبق اطلاعات کسب‌شده، مسئولان مربوطه در ابتدای امر حتی دهیاران روستا را هم در جریان این مالیات قرار نداده‌اند.

شهرام داوری، مدیرعامل شرکت آب، برق و تاسیسات قشم در پاسخ به پرسشی درباره علت درج‌نشدن دریافت مبلغ مربوط به مالیات بر ارزش‌افزوده روی کوپن‌های آب در گفت‌وگو با هم‌میهن می‌گوید: «گرفتن مالیات بر ارزش‌افزوده کاملاً قانونی است و ما هم ملزم به اجرای آن هستیم. پیش‌‌بینی‌هایی هم صورت‌گرفته که در آینده گرفتن این‌مالیات روی کوپن‌ها درج شود. البته شنیده شده که در برخی روستاها هزینه‌ای هم ازسوی دهیاری برای پیگیری امور مربوط به تهیه و توزیع کوپن‌های آب از مردم دریافت می‌شود که موضوع اساساً ارتباطی به این شرکت و توزیع آب ندارد.»

چالش جمعیت شناور برای آب
براساس آخرین سرشماری در سال 1395، جمعیت قشم حدود 149هزار نفر است. ماموریت تامین آب و آبرسانی موردنیاز برای روستاها و شهرهای این‌جزیره نیز براساس همین سرشماری برعهده آبفای هرمزگان است. اما بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که جزیره قشم در فصل‌های مختلف سال، جمعیت متفاوتی را در خود جای می‌دهد. جمعیت شناور و کارگران‌فصلی در جزیره قشم، در فصل‌هایی مانند صید میگو، تولید ماهی‌خشک یا در زمان احداث پروژه‌های عمرانی و پالایشگاهی که در سال‌های جدید رونق گرفته، بسیار متفاوت از آمار مربوط به آخرین سرشماری است.

ازطرف‌دیگر موضوعی که در سال‌های گذشته در حوزه‌هایی خود را به نمایش گذاشته، وجود اتباع‌خارجی مجاز و غیرمجاز و پراکندگی آنها در سطح جزیره است. براساس آمارهای موجود درحال‌حاضر بیش‌از 20هزار نفر از اتباع‌خارجی دارای مجوز در جزیره قشم زندگی می‌کنند. به این تعداد، جمعیت اتباع فاقد مجوز را هم باید اضافه کرد. جمعیت امروز قشم به بیش‌از 180هزار نفر می‌رسد، اما منابع آبی موردنیاز آنها برای کمتر از 150هزارنفر پیش‌بینی شده است. وجود این‌جمعیت بدون در نظر گرفته‌شدن آنها در سرشماری، مشکلاتی را برای سرانه آب پیش‌بینی‌شده در سطح جزیره به‌همراه دارد.

ماهی 2 تا 5/2میلیون تومان پول آب
هزینه هر مترمکعب آب به‌اضافه مالیات بر ارزش‌افزوده، حدود 8700تومان می‌شود. آب‌انبار خانه‌های روستاهای غرب قشم نیز در کمترین حالت، ظرفیت ذخیره‌سازی پنج‌مترمکعب را دارند. این درحالی‌است که این‌میزان آب تنها مصرف یک‌هفته خانوارها را تامین می‌کند. این‌عدد اما تنها مربوط به خانه‌هایی است که یک‌خانوار در آن ساکنند درحالی‌که در بعضی خانه‌های روستایی بیش‌از یک‌خانواده سکونت دارند.

هزینه تردد تانکرهای حمل آب از آب‌شیرین‌کن روستای باسعیدو به روستاها، به طولانی‌بودن مسیر بستگی دارد. این‌هزینه برای روستای باسعیدو که آب‌شیرین‌کن در آن واقع شده، برای هرنوبت حدود 200هزار تومان است. همین هزینه برای روستاهای همجوار مانند مرادی و گوری حدود 450هزار تومان است. برای روستاهایی که فاصله بیشتری دارند مانند دولاب، چاهو غربی و چاهو شرقی این‌هزینه به 600هزار تومان و گاهی به 700هزار تومان هم می‌رسد.

یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که بسیاری از خانواده‌های ساکن در روستاهای غرب جزیره برای تامین آب موردنیاز خود، به‌صورت متوسط ماهیانه مبلغی بین 2 تا 2میلیون و 500‌هزار تومان پرداخت می‌کنند که شامل کرایه حمل تانکرها، هزینه خرید کوپن آب، به‌اضافه مالیات بر ارزش‌افزوده می‌شود.

مردم صبر کنند
عادل پیغامی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خردادماه امسال صراحتاً اعلام کرد: «مسئولیت تامین آب، آبرسانی و پرداخت یارانه تولید و توزیع در روستاهای جزیره قشم، برعهده آبفای استان هرمزگان بوده و این‌نهاد به بخشی از وظایف ذاتی خود عمل نکرده است.» براساس شرح‌وظایف اعلام‌شده ازسوی دولت، مسئولیت تامین، توزیع و آبرسانی در منطقه ویژه اقتصادی قشم، با آبفای استان هرمزگان است.

در واکنش به این صحبت‌ها بود که عبدالحمید حمزه‌پور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان گفت: «با وارد مدارشدن چهار آب‌شیرین‌کن جدید، ظرفیتی بالغ بر ۱۷هزار مترمکعب به ظرفیت آبرسانی قشم اضافه می‌شود. جزیره قشم هیچ منبع تامین آب پایداری جز نمک‌زدایی آب دریا ندارد و با وارد مدارشدن این چهار آب‌شیرین‌کن، در آینده نه‌چندان‌دور این‌مشکل حل خواهد شد. تا پایان تابستان و با بهره‌برداری از آب‌شیرین‌کن جدید روستای باسعیدو، شاهد آبرسانی پایدار در 13روستای غرب جزیره خواهیم بود.»

بااین‌حال آنطور که از صحبت‌های مدیرعامل آبفای هرمزگان مشخص است، او هیچ برنامه‌ای برای دوماه پیش‌رو تا پایان تابستان جهت رفع تنش آبی روستاهای غرب جزیره ندارد. حمزه‌پور گفته است: «برنامه موجود برای رفع تنش آبی شدید این روستاها، فقط احداث آب‌شیرین‌کن‌های جدید و تکمیل خطوط انتقال آب در این روستاهاست. بهتر است مردم در مصرف آب، مدیریت بهتری داشته باشند و صبر کنند.»

یارانه 100میلیارد تومانی منطقه آزاد
شهرام داوری، مدیرعامل شرکت آب، برق و تاسیسات سازمان منطقه آزاد قشم اما می‌گوید که قیمت تمام‌شده تولید آب در شهر قشم به‌دلیل داشتن امکانات زیرساختی و نیروهای متخصص، کمتر از نُرم کشوری و حدود 19هزار تومان است درحالی‌که در نقاط دیگر کشور هر مترمکعب آب ازطریق سیستم‌های شیرین‌کننده 21هزار تومان است: «این درحالی‌است که آب تولیدی در قشم با قیمت 7 تا 8هزار تومان در هر مترمکعب به مردم فروخته می‌شود و بقیه قیمت تمام‌شده آن به‌عنوان یارانه ازسوی سازمان منطقه آزاد قشم، با هدف رفاه حال مردم جزیره پرداخت می‌شود. روزانه در قشم 20هزار مترمکعب آب تولید می‌شود که با احتساب سوبسید 12هزار تومانی آن، درحقیقت سازمان منطقه آزاد قشم روزانه 240میلیون تومان، هرماه بیش‌از 7میلیارد تومان و در هرسال نزدیک 100میلیارد تومان یارانه آب پرداخت می‌کند.»

اقدامات سازمان منطقه آزاد قشم برای تامین آب روستاها، آنطور که مسئولان این‌سازمان ادعا می‌کنند، فعالیتی رایگان برای رسالت انسانی با هدف خدمت‌رسانی به مردم است. ازطرف‌دیگر امکان خرید آب از سازمان‌های دولتی مانند سازمان منطقه آزاد قشم، توسط وزارت نیرو دچار محدودیت‌هایی است. دراین‌میان تنها ساکنان بخش‌های مختلف جزیره قشم هستند که روزهای متمادی را بدون بهره‌مندی از آب لوله‌کشی سپری می‌کنند؛ تشنگانی در محاصره آب‌های خلیج فارس.