پنل پیامک،پنل پیامک رایگان،سامانه پیامک رایگان

نمایندگی پنل پیامک- پنل پیام کوتاه-پنل پیام کوتاه رایگان و ارسال انبوه پیامک در سایت پیام رسون

پنل پیامک،پنل پیامک رایگان،سامانه پیامک رایگان

نمایندگی پنل پیامک- پنل پیام کوتاه-پنل پیام کوتاه رایگان و ارسال انبوه پیامک در سایت پیام رسون

لکه های ننگ دموکراسی

«آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد»؛ واکنش اصلاح‌طلبان ایران به انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه مصداق عینی این ضرب‌المثل است. در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه که یکشنبه هفته جاری برگزار شد، 88.48 درصد شهروندان واجد شرایط این کشور رای دادند، همچنین در بیست‌وهشتمین دوره انتخابات پارلمانی نیز که همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه برگزار شد، 86.55 درصد افراد واجد شرایط پای صندوق‌های رای رفتند. همین موضوع باعث شد بالاترین میزان مشارکت در تاریخ انتخابات ترکیه رقم بخورد. همین موضوع به بهانه‌ای تبدیل شد تا اصلاح‌طلبان در ستایش از مشارکت بالای مردم یک کشور در انتخابات و مواهبی که در پی چنین مشارکت‌هایی نصیب مردم و کشور می‌شود، قلم‌فرسایی کنند. پس از اظهارنظر‌های فردی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب، حالا نوبت به رسانه‌های زنجیره‌ای این جریان رسیده تا با مانور روی میزان مشارکت ترکیه‌ای‌ها در انتخابات کشورشان، به تحقیر جمهوری اسلامی و نظام انتخابات در ایران بپردازند. هم‌میهن، اعتماد و سازندگی از جمله رسانه‌های اصلاح‌طلبی بودند که در شماره‌ چاپ روز گذشته خود، به تعریف و تمجید از انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه پرداختند و آن را پیروزی دموکراسی خواندند.
در همین رابطه روزنامه هم‌میهن در سرمقاله خود با عنوان «الگوی ترکی» و با اشاره به مشارکت 88 درصدی مردم ترکیه نوشت: «انتخابات یکشنبه گذشته ترکیه گرچه پایان نیافت و دور دوم آن دو هفته دیگر برگزار می‌شود و با توجه به نزدیکی آرا، احتمال پیروزی هر 2 رقیب متصور است ولی تا همین جا نیز اتفاق بسیار مهمی بود که رخ داد. این انتخابات نشانه مثبتی از منطقه‌ای است که سراسر بحرانی است. هرچند ترکیه خود را جزو خاورمیانه نمی‌داند ولی در عمل همجواری آن با عراق و سوابق امپراتوری عثمانی در خاورمیانه و نزدیکی‌های دینی و حضور منطقه‌ای در سوریه، کم‌وبیش آن را جزو این منطقه قرار می‌دهد. این انتخابات در درجه اول قدرت سیاسی نظام ترکیه را نشان داد که جناح‌های سیاسی گوناگون قادرند به ‌جای ستیز از خلال صندوق با یکدیگر رقابت کنند. این مهم‌ترین دستاورد حکومت است».
هم‌میهن در ادامه نوشت: «نکته بسیار مهم‌تر این است که این انتخابات بازنده ندارد، همه برنده هستند، برخی کمتر، برخی بیشتر. مثل مسابقات ورزشی که اگر خوب برگزار شود، هر 2 تیم، سهمی از جوایز را می‌گیرند، تماشاگران هم لذت می‌برند و البته برنده نهایی سهم بیشتری خواهد داشت. بازنده نیز امید خود را برای دور بعد حفظ می‌کند تا بتواند برنده شود، بنابراین برنده واقعی کلیت حکومت و ساختار سیاسی ترکیه است و این موجب اعتماد و عزت‌نفس مردم ترکیه نزد جهانیان خواهد شد».
روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با عنوان «پیروزی دموکراسی» مثل هم‌میهن به تمجید از انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه پرداخت. این روزنامه در یادداشتی که از عباس عبدی با عنوان «سرمایه بزرگ ملی» منتشر کرد، نوشته است: «این انتخابات فارغ از اینکه اردوغان یا رقیب او برنده شوند، سرمایه بسیار گرانسنگی برای حکومت و‌ مردم ترکیه است، چیزی که ما نیز تجربه آن را در سال‌های 76 و 92 داشتیم؛ انتخابات ترکیه بدون مداخله خارجی ولی با حضور ناظران خارجی و تقریبا با کاربرد ادبیاتی متعارف از سوی 2 نامزد رقیب».
روزنامه سازندگی نیز نتوانست غش و ضعف خود از انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه را پنهان کند و در گزارشی با عنوان «قدرت دموکراسی» نوشت: «شکوه یک انتخابات آزاد را دیدیم که توانست ۸۸ درصد مردم را پای صندوق‌های رأی بکشاند. یک رقابت تنگاتنگ، فشرده، نفسگیر و البته سالم. چه چیزی از این مهم‌تر است؟ روزنامه‌نگاری نوشته بود انتخابات نبض مشروعیت یک کشور است. مردم ترکیه بی‌شک تاکنون و تا این مرحله از انتخابات پیروز واقعی هستند».
سازندگی در ادامه نوشت: «انتخابات ترکیه به طور عجیبی زیر نظر و رصد مردم ایران بود؛ انتخابات رقابتی حساس و نفسگیری که بدون هیچ تنشی به پایان رسید و رکورددار حضور انتخاباتی در منطقه بود نیز به گونه‌ای توجهات را به خود جلب کرد. شاید به شکلی یادآور انتخابات حساس دوم خرداد سال ۷۶ بود. در انتخابات ترکیه بیش از ۸۸ درصد مردم در انتخابات شرکت کردند و این آمار بیش از خود انتخابات مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. حضور ۸۸ درصدی مردم جدا از اینکه چه کسی پیروز نهایی باشد، موجب تقویت و قدرت این کشور در مسائل جهانی خواهد شد و دنیا به این کشور به‌گونه‌ای دیگر نگاه می‌کند. در واقع یکشنبه گذشته ترکیه برای تعیین سرنوشت خود به پا خاست و پای صندوق‌های رای رفت».

* وقتی اصلاح‌طلبان کم‌حافظه می‌شوند
همان‌طور که از مطالب اخیر اصلاح‌طلبان در رسانه‌های‌شان پیداست، واکنش آنها نسبت به میزان مشارکت مردم ترکیه در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، حول این محور می‌چرخد که چنین مشارکتی به مثابه یک سرمایه بزرگ ملی برای مردم ترکیه است. اصلاح‌طلبان مشارکت 88 درصدی ترکیه‌ای‌ها در انتخابات اخیر این کشور را که همچنان ادامه خواهد داشت عاملی برای تقویت و قدرت‌یابی بیش از پیش ترکیه در مجامع بین‌المللی می‌دانند. اما به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان احترامی برای حافظه تاریخی مردم ایران قائل نیستند، یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت، خود دچار فراموشی شده‌اند. آنها در حالی اکنون از میزان بالای مشارکت مردم ترکیه در انتخابات ریاست‌جمهوری کشورشان ذوق‌زده شده‌اند و از سرمایه بزرگ ملی صحبت می‌کنند، که بزرگ‌ترین شورش علیه جمهوریت و مشارکت پرشور مردم ایران در یک انتخابات را در کارنامه خود به ثبت رساندند. غش و ضعف اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در حالی است که 14 سال قبل، مردم ایران با حضور پرشور خود در دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، با ثبت مشارکت 85 درصدی، بیشترین میزان مشارکت در تاریخ ایران را رقم زدند اما اصلاح‌طلبانی که تاب شکست از دموکراسی را نداشتند، با فتنه علیه نظر اکثریت، شیرینی این انتخابات پرشور را به مردم ایران تلخ کردند.
تاریخ گواهی می‌دهد اصلاح‌طلبانی که امروز از مشارکت بالای مردم در انتخابات به مثابه سرمایه و دستاورد بزرگ ملی یاد می‌کنند، دستاوردی که در انتخابات سال 88 می‌توانست مشروعیت و نظام مردمسالاری در ایران را به رخ دنیا بکشد چگونه با ادعای دروغ و بی‌اساس تقلب دچار فتنه و آشوب کردند

آشنایی با سئو تصاویر

آشنایی با سئو تصاویر با پیام رسون

1402-02-21 23:22:55 27  0  0

در سری مقالات آموزش سئو 1و2و3و4 که در سایت سامانه پیام کوتاه شیراز به ثبت رسیده به طور کامل موارد مرتبط با سئو را آموزش داده ایم

اما سئو فقط مختص کلمات کلیدی نیست بلکه شامل تصویر هم میشود سئو تصویر شامل فعالیت‌هایی است که منجر به کسب رتبه برای تصاویر در موتورهای جستجو می‌گردد. همانند صفحات سایت، موتورهای جستجو تلاش می‌کنند تا متوجه ماهیت تصاویر شوند. برای اینکه تصاویر سایتتان رتبه‌های بالاتری کسب کنند باید هر کاری می‌توانید بکنید تا به موتورهای جستجو درک مناسبی از تصاویر استفاده شده در سایت را ارائه دهید. در این مقاله میخواهیم شما را با تمامی جزئیات سئو تصاویر آشنا کنیم پس پیشنهاد میکنم تا پایان با نمایندگی سامانه پیامکی پیام رسون همراه باشید . 

 


 

چرا باید به سئو تصاویر اهمیت داد؟: 


دو دلیل برای اهمیت Image SEO مطرح است:

 

1- تصاویر می‌توانند حجم زیادی ورودی و ترافیک برای سایت ایجاد کنند. مخصوصا که گوگل گزینه “View image”  را حذف کرده است، کاربران علاقه بیشتری دارند به سایت منبع عکس مراجعه کنند.


2- زمانی که به سئو تصاویر اهمیت می‌دهید، به صورت خودکار صفحه‌ای که روی آن کار می‌کنیم را برای کسانی که قصد بررسی سریع مطلب را دارند بهینه می‌کنیم.


شاید از خودتان بپرسید که “آیا با کار کردن روی سئو تصاویر می‌توانم ورودی زیادی برای وبسایتم بیاورم؟”

این مورد کاملا به کسب‌وکار شما بستگی دارد. برای برخی از وبسایت‌ها تصاویر اهمیت بیشتری دارند.  هرچند که مخاطب احتمالا به دنبال رفع مشکل خود با استفاده از تصویر نیست. موتورهای جستجو این مورد را به خوبی می‌دانند، بنابراین معمولا به جای تصویر، لینک مقاله را در موتورهای جستجو نمایش می‌دهند.

 


 

چه چیز بر کسب رتبه تصاویر تاثیر می‌گذارد؟:

در این بخش از مقاله سامانه پیامکی پیام رسون لیستی از مواردی که به کسب رتبه تصاویر کمک می‌کند را مشاهده می‌کنید

 

1- قابلیت دیده شدن (Discoverability)، قابلیت خزش (Crawlability) و قابلیت ایندکس شدن (Indexability):

شاید بگویید این امری طبیعی است و نباید در این بخش به آن پرداخت؛ اما اکثر افراد در این باره اشتباه می‌کنند. مطمئن شوید که موتورهای جستجو می‌توانند تصاویر شما را پیدا کنند و پس از خزش آن‌ها را ایندکس کنند.

 

2- آتوریتی صفحه‌ای که تصاویر در آن درج شده‌اند:

اگر تصاویر را در سایت مپ (نقشه سایت) قرار دهید، موتورهای جستجو راحت‌تر می‌توانند به آن‌ها دست پیدا کنند و بر اساس اهمیت اقدام به ایندکس کردن آن‌ها کنند.

حتی می‌توان یک نقشه سایت جداگانه برای تصاویر آماده کرد و به صورت جداگانه آن را مدیریت کرد. هر دو روش مناسب هستند اما اگر سایتی با هزاران تصویر وجود داشته باشد، بهتر است که سایت مپ جداگانه‌ای برای تصاویر آماده کند؛ زیرا قدرت تحلیل و بررسی اینکه کدام تصاویر ایندکس شوند را می‌دهد.

 

3- تناسب موضوع صفحه با تصویر:

موضوع صفحه‌ای که در آن تصاویر قرار دارند تاثیر زیادی در کسب رتبه دارد. به عنوان مثال در تصاویر مقاله‌  ۲۰۰۰ کلمه‌ای درباره بازاریابی B2B، تصاویر این صفحه با توجه به محتوایی که در آن قرار دارد شانس زیادی برای کسب رتبه درباره بازاریابی B2B دارند.


4- محبوبیت تصویر:

میزان استفاده از یک تصویر نیز توسط موتورهای جستجو مدنظر قرار داده می‌شود. اگر یک تصویر به دفعات استفاده می‌شود، حتما دارای اهمیت و محبوبیت است و باید جایگاه مناسبی کسب کند.

مثلا اگر یک تصویر از سایتی معروف همانند ویکیپدیا را در بخش تصاویر گوگل جستجو کنید خواهید دید در سایت‌های زیادی استفاده شده است. این موضوع حتی با وجود متفاوت بودن سایز، فرمت و… اتفاق می‌افتد. گوگل تشخصی می‌دهد این همان تصویر است.

 

5- تصاویری که مرتبط هستند:

استفاده از تصاویر مرتبط با یک موضوع در مقاله می‌تواند به کسب رتبه هر کدام از تصاویر کمک می‌کند. این کار به قدرت بخشیدن به صفحه و تصاویر کمک شایانی می‌کند.

 

6- کپشن تصاویر:

متونی که نزدیک تصویر نوشته می‌شوند از نگاه موتورهای جستجو به موضوع عکس اشاره می‌کنند و کاربران نیز با استفاده از آن‌ها می‌توانند درک بهتری از متن به دست آورند.


7- سرعت لود تصویر:

سرعت وبسایت یکی از عوامل مهم در کسب رتبه برای موتورهای جستجو است. بنابراین باید توجه داشت که تصاویر نیز باید سریع لود شوند. همچنین در نظر داشته باشید که تصاویر نیز همانند صفحات از بودجه خزش شما استفاده می‌کنند.

برای این‌که مطمئن شوید تصاویر سریع لود می‌شوند

-از فرمت مناسب استفاده کنید
-سایز مناسب را به کار ببرید
-تصاویر را فشرده کنید

 


 

پیام رسون : 

در این مقاله به تفصیل درباره سئو تصاویر صحبت کردیم و نکات مهم برای بهینه سازی تصاویر برای موتورهای جستجو را توضیح دادیم.

با توجه به اهمیت سئو و تاثیر محتوا بر آن، بیشتر کسب و کارهای اینترنتی توجه ویژه‌ای به تولید محتوای اختصاصی و باکیفیت داشته‌اند ولی هنوز بیشتر فعالان این حوزه تمرکز خود را بر روی متن گذاشته و زمان کمی برای طراحی تصاویر اختصاصی و هدفمند صرف می‌کنند. توجه به این خلاء محتوایی و تمرکز بر انتشار تصاویر اختصاصی و ارزشمند می‌تواند برگ برنده‌ی ما در این رقابت باشد.

این نکته را یادمان باشد که تعداد تصاویر، کیفیت مقاله را تعیین نمی‌کند. توجه به ماهیت محتوا، انتقال پیام به کاربر و ایجاد ارتباط معنایی با محتوا مهمترین مواردی هستند که در انتخاب تصاویر یک مقاله باید در نظر بگیریم.

پیشنهاد میکنم به سایت سامانه پیام کوتاه شیراز سر بزنید و مقالات مختلف را بررسی کنید و ببینید چرا تمامی مقاله های نمایندگی سامانه پیامکی پیام رسون در رتبه‌های اول موتورهای جستجو قرار گرفته اند . 

 

جهت خرید پنل اس ام اس از شیراز اس ام اس همین حالا اقدام کنید . 

آشنایی با پادکست و روش ساخت آن

آشنایی با پادکست و روش ساخت آن با پیام رسون

1402-02-09 23:08:05 27  0  0

برای صاحبان مشاغل، پادکست‌ها می‌توانند راهی عالی برای ایجاد ارتباط صمیمانه با شنوندگان و مشتریان باشند. مشتریان با شنیدن صدای شما، رابطه‌ای عمیق را با شما برقرار می‌کنند. به گونه‌ای که محتوای نوشتاری توانمندی این موضوع را نخواهد داشت. انتخاب روش‌های مختلف برای ارتباط گرفتن مخاطبان با محتوا و برند شما هرگز چیز بدی نیست و این نوع از محتوا که به عنوان محتوای صوتی هم از آن یاد می‌شود از این قاعده مستثنی نیست. پادکست همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا از روز آغازین کسب و کار خود نسبت به شهرت برند خود اقدام کنید.

در این مقاله میخواهیم شما را با پادکست و روش ساخت آن آشنا کنیم پیشنهاد میکنم تا پایان این مقاله با نمایندگی سامانه پیامکی پیام رسون همراه باشید . 

 


 

پادکست چیست و چه کاربردی دارد؟
پادکست نوعی محتوای صوتی در فضای وب ( همانند پیامک صوتی در پنل پیامکی ) است. این نوع از محتوا به طوری است که می‌توانید هنگام مسافرت یا حتی هنگامی‌که در حرکت هستید به آن گوش دهید. مهم ترین تفاوت پادکست و سایر انواع محتوا، عدم نیاز تمام توجه مخاطبین به هدف مورد نظر شما است.

درخواست برای تولید و ضبط پادکست بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. طبق تحقیقات و بررسی‌های انجام شده، تمایل به گوش دادن پادکست در سال‌های اخیر بسیار افزایش یافته است که در کشور خودمان یعنی ایران هم شاهد این موضوع بوده‌ایم و در سال‌های اخیر پادکست‌های هفتگی زیادی ارائه می‌شود که مخاطبین پر پا قرص خود را دارد.

این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد افرادی که مرتباً به پادکست گوش می‌دهند حدود ۵ ساعت در هفته را به گوش دادن به محتوای صوتی پادکست اختصاص می‌دهند. همانطور که تعداد زیادی از افراد همه روزه با پادکست‌ها سازگارتر می‌شوند، افراد بیشتری شروع به دیدن توانایی‌های بالقوه خود در این رابطه می‌کنند.

در اینجا اول به معرفی انواع پادکست میپردازیم . 

 

 

 

انواع پادکست‌ : 

 

۱- پادکست مصاحبه:
پادکست مصاحبه سبکی از پادکست‌های جذاب است که می‌تواند موضوع گفتگو یک یا دو نفر با یکدیگر باشد. می‌توان گفت که این نوع از محتوای صوتی از جمله انواع محتواهای محبوب به شمار می‌رود، چرا که نیازی به انجام کارهای اساسی برای ضبط آن وجود ندارد.

 

2- پادکست انفرادی :

محتوای پادکست‌های انفرادی می‌تواند مبتنی بر نظر، اخبار، یا هر سبک دیگری باشد که می‌تواند توسط یک نفر تولید گردد. از نظر فنی، تولید پادکست انفرادی بسیار آسان است؛ زیرا تمام آنچه که به آن نیاز خواهید داشت، صدای شما است. همچنین باید بدانید که چطور موضوعی را برای شروع گفتگو انتخاب کنید.

 

۳-  پادکست دو یا چند نفره
این شکل از پادکست دارای دو یا چند میزبان است که می‌تواند باعث پویاترشدن ارائه صداها گردد. اگر در مورد چگونگی شروع تولید پادکست تحقیق کرده‌اید و یک شریک گفتگو تجاری در این حوزه دارید، این گزینه می‌تواند پیشنهادی خارق العاده برای شما باشد.

پادکست‌های چند میزبانی بحث‌هایی را ارائه می‌دهند که دارای عقاید و دیدگاه‌های مختلف هستند و این می‌تواند ارزش بیشتری برای شنوندگانی که دوست دارند به جای صحبت یک شخص، مکالمه و بحث را بشنوند، داشته باشد.

 


 

نحوه شروع پادکست:
اگر به این موضوع فکر کرده‌اید که چگونه پادکست را شروع کنید، در اولین قدم شما باید درباره اینکه قرار است از چه موضوعی بحث کنید، تصمیم بگیرید. این موضوع برای برخی روشن و واضح است. برای دیگران اما شاید با استفاده از خلاقیت‌های گسترده، تصمیم گیری در این باره با شیوه ای جدید امکانپذیر گردد.

اگر ایده‌ی پادکست شما درباره فروش سیم کارت‌های اعتباری یا پنل پیام کوتاه باشد، قطعا تمایلی به بحث و بررسی درباره فروش قاب‌های تلفن را نخواهید داشت. اما برای شروع بحث و گفتگو می‌توانید از ایده‌های جذابی مانند فناوری، یا درآمد های ملیونی نمایندگی پنل پیامکی استفاده کنید. می‌توانید با مخاطب قرار دادن طیف گسترده‌ای از مخاطبین، شاهد بهترین نتایج در این باره باشید.

موضوع انتخابی شما همچنین به آنچه علاقه مند هستید یا در آن تخصص دارید نیز وابسته خواهد بود. با این اوصاف بهتر است بررسی کنید که آیا صحبت از این موضوعات برای شما خوشایند است یا نه؟

اولین چیزی که ما به شما توصیه می‌کنیم ارائه لیستی است که ۸ تا ۱۰ قسمت دارد . سپس می‌توانید به دنبال قسمت‌های مشابه پادکست باشید. با بررسی تعداد دنبال کنندگان در شبکه‌های اجتماعی و تعداد بازخورد پذیری موضوعات مختلف، می‌توانید به یک نتیجه گیری سریع درباره موضوع مورد نظرتان دست یابید. در آخر یک ایده و قالب مشخص را برای پادکست انتخاب کنید و تمامی‌ موارد ایده آلی که فکر می‌کنید برای شما مناسب است را در آن بگنجانید.

 

 

قبل از ضبط پادکست باید به این نکات توجه کنید :
یکی از اصلی ترین نکاتی که هنگام یادگیری نحوه شروع پادکست باید بدانید این است که کارهای هنری شما باید از نظر مخاطب چشم نواز باشد. برای تهیه یک محتوا صوتی جذاب، کمی‌سرمایه گذاری کنید. از تصاویر و فونت‌هایی استفاده کنید که به اندازه کافی بزرگ باشند و تقریباً در هر اندازه ای به وضوح قابل مشاهده باشند. توجه به ظاهر را فراموش نکنید.

شما می‌توانید با لینک دادن در ارسال اس ام اس یا تبلیغات پیامکی  به فهرستی از راهنمای پادکست‌های سایت یا کانال‌های شبکه‌های اجتماعی، شنوندگان را به بازدید از سایت و هر یک از قسمت‌های پادکست دعوت کنید.

 

 

پیام رسون : 

پادکست محتوایی جذاب برای جذب مخاطبین جدید است و میتوان گفت همانند پنل پیام صوتی کار میکند . اما باید توجه داشته باشید که این نوع از محتوا برای هر کسب‌وکاری مناسب نیستند و دقیقا خلاف پنل پیامکی است .

پادکست‌های بسیاری وجود دارند که نتوانسته‌اند مخاطب فعال خوبی داشته باشند. پس پیش از شروع به ضبط پادکست، درباره بازار هدف خود، پرسونای مخاطب تحقیقات لازم را انجام دهید و متناسب با آن به موضوع محتوای پادکست بپردازید.

چه عواملی باعث خشکی پوست میشود ؟

خشکی پوست مشکلی شایع در زمستان است که سبب سوزش و خارش نواحی مختلف پوست نیز می‌شود و فرد تصور کند بیماری پوستی بخصوصی گرفته، یادتان باشد پوست خارجی‌ترین لایه محافظتی بدن برابر عفونت‌هاست، اگر آن را به حال خود بگذارید ممکن است راه را برای ورود میکروب‌ها باز کنید و آنجاست که مشکلاتی جدی آغاز خواهند شد.

خشکی پوست علل زیادی دارد؛ از صابون‌های قوی، بافت خشن پارچه و دوش‌های داغ گرفته تا بیماری‌های زمینه‌ای از قبیل دیابت و پسوریازیس، سوءتغذیه و کم‌کاری تیروئید.

خشکی پوست چیست؟

پوست سالم با لایه‌ای نازک از چربی پوشیده شده است، این ماده پوست را نرم و مرطوب نگه می‌دارد. خشکی بیش از حد پوست معمولاً به دلیل شرایط آب و هوایی و موادی که با پوست تماس پیدا می‌کنند، ایجاد می‌شود. در این حالت چربی طبیعی پوست از روی آن زدوده شده درنتیجه پوست بدون محافظ می‌ماند. در موارد معدودی هم خشکی پوست ناشی از علل داخلی از قبیل بیماری‌ها و ویژگی‌های ژنتیک فرد است.

پوست کدام قسمت‌های بدن بیشتر خشک می‌شود؟

خشکی پوست ممکن است در هر قسمتی از پوست رخ دهد اما معمولاً صورت، بازوها، دست‌ها، ساق‌ها و شکم دچار خشکی پوست می‌شوند.

اگر خشکی پوست درمان نشود

اگر برابر خشکی پوست سهل‌انگار باشید، احتمال دارد دچار بیماری‌های التهابی، تورم و عفونت پوستی شوید. بیشتر عوامل خشکی پوست خارجی‌اند و بیشتر درمان‌های خشکی پوست هم خارجی‌اند، تنها کافی است مراقب سلامت پوست‌تان باشید تا مشکل خشکی آن برطرف شود.

علل خشکی پوست

خشکی هوا: هوای سرد زمستانی رطوبت کمی دارد و مطابق قوانین شیمیایی رطوبت از پوست یا هر ماده دیگری تبخیر شده و به هوای خشک می‌پیوندد تا تعادلی ایجاد شود. برای رفع این مشکل در فضای ساختمان دستگاه بخور بگذارید، قبل خروج از ساختمان هم به‌طور صحیح مرطوب‌کننده بزنید و صورت دست‌ها و پاهای‌تان را بپوشانید.

 استفاده نادرست از مرطوب‌کننده: مرطوب‌کننده ماده‌ای ضروری برای پوست‌های خشک است اما بیشتر مردم طرز استفاده صحیح از آن را نمی‌دانند. اکثر مردم مرطوب‌کننده را زمانی به پوست می‌زنند که خشک است و درنتیجه مصرف آن هیچ فایده‌ای ندارد. از طرفی پوست نباید خیلی هم خیس باشد؛ بنابراین اول پوست‌تان را آب بزنید و آب اضافه را به‌آرامی با حوله بگیرید، وقتی پوست‌تان نم‌دار شد، مرطوب‌کننده را به آن بزنید که رطوبت را بر پوست‌تان نگه دارد. مرطوب‌کننده‌ای که انتخاب می‌کنید باید مناسب باشد یعنی ملایم باشد و الکل و مواد معطر نداشته باشد.

همیشه قبل از خواب صورت‌تان را تمیز کنید

مهم نیست چقدر پوست‌تان خشک است، باید آن را با پاک‌کننده ملایمی تمیز کنید. مواد آرایشی، ضد آفتاب، باکتری‌های سطح پوست، سلول‌های مرده، چرک و چربی‌های ترشح‌شده از پوست در طول روز روی هم انباشته شده و همگی دسته به دست هم داده و سبب تولید جوش‌های مختلفی بر سطح پوست خواهند شد. اگر شب‌ها پوست‌تان را تمیز کنید دیگر لازم نیست صبح بعد از بلند شدن از خواب صورت‌تان را بشویید، تنها آب‌کشی کافی است.

شوینده؛ دارای صابون یا فاقد صابون؟

مواد شوینده قوی موجود در صابون‌ها رطوبت و چربی طبیعی پوست را می‌زدایند و باعث خشکی، التهاب و سوزش پوست می‌شوند. مواد شوینده فاقد صابون درست مثل صابون عمل می‌کنند با این تفاوت که ترکیبات ملایم‌تری دارند که چربی را از سطح پوست نمی‌زدایند.

ویژگی‌های یک پاک‌کننده خوب

اگر پوست‌تان خشک است برای تمیز کردن آن به پاک‌کننده‌ای ملایم نیاز دارید که در فرمولش مرطوب‌کننده هم داشته باشد. بهتر است از محصولاتی که سرامید مصنوعی دارند استفاده کنید. این مواد مثل سرامیدهای طبیعی – نوعی چربی که در خارجی‌ترین لایه پوست ترشح می‌شود- عمل می‌کنند. بعد از استفاده از این پاک‌کننده‌ها پوست صورت‌تان باید نرم شود، اگر پاک‌کننده‌ای سبب خشکی یا انقباض پوست‌تان شده باید دنبال یک نوع بهتر باشید.

پاک‌کننده صورت چه موادی را نباید داشته باشد؟

پاک‌کننده مناسب برای پوست خشک نباید حاوی مواد قوی باشد و الکل، مواد معطر و رنگ‌زا هم نداشته باشد. از صابون‌های آنتی باکتریال اجتناب کنید زیرا سبب خشکی مضاعف پوست می‌شوند. توصیه می‌کنیم دور صابون‌هایی را که حاوی لایه‌بردارهایی چون گلایکولیک اسید هستند هم خط بکشید زیرا پوست را خشک و ملتهب می‌کنند.

 پوست خشک و استحمام

دوش ‌گرفتن و آب زدن به پوست، رطوبت را به آن بازمی‌گردانند، اما اگر آب گرم باشد، می‌تواند لایه چرب روی پوست را از بین ببرد. آب داغ خیلی سریع‌تر چربی پوست را با خود می‌شوید. پس برای شستن صورت‌تان از آب ولرم استفاده کنید و زیر دوش و داخل وان آب داغ نروید. زمان دوش را به ۱۵ دقیقه محدود کنید. هنگام استحمام پنجره حمام را ببندید که رطوبت حمام باقی بماند.

اسکراب لازم ندارید

اگر پوست‌تان خشک است دیگر به اسکراب‌های گران‌قیمت روزانه نیاز ندارید. ماساژ و اسکراب کردن پوست خشک سبب تحریک و التهاب آن می‌شود. حتی الیاف لیف یا برس حمام هم سبب التهاب پوست‌تان می‌شوند. بهترین و ارزان‌ترین وسیله برای شست‌وشوی صورت همان دست‌ها هستند.

حالا که می‌خواهید صورت‌تان را با دست‌های‌تان تمیز کنید، ابتدا باید دستهای‌تان را بشویید سپس با آب ولرم آب‌کشی کنید و مایع پاک‌کننده را در دست‌تان بریزید؛ لازم نیست مثل تبلیغ‌های تلویزیونی خیلی کف کند. حال به‌آرامی با دست‌های‌تان صورت‌تان را بشویید.

پاک‌کننده را در دست‌تان خالی نکنید

بعضی‌ها تصور می‌کنند هرچه بیشتر پاک‌کننده مصرف کنند، پوست‌شان تمیزتر می‌شود. تنها به میزان یک سکه کوچک پاک‌کننده کف دست‌تان بریزید و به صورت‌تان بمالید؛ سپس به‌آرامی با حرکات دورانی سرانگشتان‌تان صورت را ماساژ دهید. به اطراف چشم‌های‌تان که رسیدید، ملایم‌تر ماساژ دهید. یادتان باشد که نباید هیچ‌چیزی را محکم روی پوست کشید، حتی انگشتان‌تان دست را!

حوله را روی پوست‌تان نکشید

بعد از اینکه خوب پوست‌تان را تمیز کردید، تنها با یک حوله می‌توانید تمام تلاش‌های‌تان را به باد دهید. کشیدن حوله بر پوست سبب خراشیدن پوست خواهد شد که خودش التهاب و سوزش را به دنبال دارد. در عوض بعد از اینکه پوست‌تان را با آب ولرم آب‌کشی کردید، حوله را به‌آرامی روی پوست‌تان بگذارید و بعد بردارید تا آب را جذب کند. حوله را روی تمام قسمت‌های صورت‌تان بگذارید؛ البته مراقب باشید تمام رطوبت صورت‌تان را خشک نکنید، باید بگذارید کمی پوست‌تان نم‌دار باشد که مرطوب‌کننده بتواند آن را روی پوست گیر بیندازد.

لایه‌بردار مناسب برای پوست خشک

لایه‌بردارها با زدودن بافت پوستی مرده باعث می‌شوند که مرطوب‌کننده بهتر به پوست نفوذ کند. استفاده از اسکراب‌های ساینده پوست بیشتر از یک‌بار در هفته برای آنهایی که پوست خشک دارند توصیه نمی‌شود. در این مورد بهتر است از لایه‌بردارهای میوه‌ای استفاده نکنید، زیرا مواد زبری دارند. در عوض می‌توانید از اسکراب‌هایی استفاده کنید که دانه‌هایی گرد دارند؛ این دانه‌های گرد آسیب کمتری به پوست‌تان می‌رسانند، یادتان باشد حین لایه‌برداری نباید کوچک‌ترین صدمه‌ای به پوست برساند، بنابراین اگر لایه‌برداری که تهیه کرده‌اید پوست‌تان را ملتهب کرده، بهتر است دیگر از آن استفاده نکنید و به دنبال محصولی ملایم‌تر باشید.

چند بار در روز از مرطوب‌کننده استفاده کنیم؟

 بسیاری از مردم تصور می‌کنند مرطوب‌کننده به پوست‌شان رطوبت می‌بخشد در حالی که این‌طور نیست، مرطوب‌کننده رطوبتی را که روی پوست وجود دارد، سر جایش میخکوب می‌کند و نمی‌گذارد از سطح پوست تبخیر شود. بهتر است روزی ۲-۳ بار پوست‌تان را به مرطوب‌کننده آغشته کنید. یک‌بار صبح که صورت‌تان را با آب شستید، ۲-۳ دقیقه بعد در حالی که هنوز پوست‌تان نم دارد، مرطوب‌کننده بزنید، یک‌بار هم شب بعد از پاک کردن پوست. در طول روز هم اگر خواستید می‌توانید مرطوب‌کننده بزنید اما دیگر نیازی به نم‌دار کردن پوست ندارید البته اگر در منطقه‌ای خشک زندگی می‌کنید، بهتر است دست و صورت‌تان را کمی نم‌دار و سپس به مرطوب‌کننده آغشته کنید.

ویژگی‌های یک مرطوب‌کننده خوب

برای پوست‌های خشک پمادها و کرم‌ها بسیار مؤثرتر از لوسیون‌ها عمل می‌کنند. مواد جاذب رطوبتی چون گلیسیرین و پروپیلن گلیکول رطوبت را از لایه‌های عمقی پوست بیرون کشیده و به سطح لایه خارجی می‌آورند. مواد نرم‌کننده‌ای چون پترولاتوم، لانولین، روغن‌های معدنی و دی‌متیکون هم رطوبت را روی پوست به دام می‌اندازند. ژل‌های پترولیوم مانند دیواره‌ای روی پوست قرار می‌گیرند و اجازه خروج رطوبت از آن را نمی‌دهند.

عوامل خشک‌کننده پوست

• بهتر است مرطوب‌کننده‌هایی که حاوی مواد معطر و رتینوئید – این ماده در محصولات جوان‌سازی پوست وجود دارد- خودداری کنید؛ زیرا سبب تحریک پوست خشک می‌شوند. قبل از استفاده از هر مرطوب‌کننده‌ای روی صورت، ابتدا چند روز آن را پشت ساعد دست‌تان بزنید، اگر پوست حساس این ناحیه دچار سوزش، التهاب، قرمزی، خارش یا خشکی بیشتر شد آن مرطوب‌کننده برای‌تان مناسب نیست.

• داروهای خشک‌کننده پوست: داروهای فشارخون بالا، داروهای ضد آکنه مثلاً رتینوئیدها.

• بیماری‌های خشک‌کننده پوست: دیابت، سوءتغذیه، کم‌کاری تیروئید و بیماری‌های پوستی از قبیل پسوریازیس و اگزما.

چند نکته کوتاه

• پرهیز از دوش‌های طولانی‌مدت و داغ: ۵-۱۰ دقیقه زیر آب گرم استحمام کنید.

• پرهیز از محصولات مراقبت پوست قوی.

• در خانه و محل کار از بخور استفاده کنید.

• لباس‌های با الیاف کتان و طبیعی بپوشید.

• به مقدار کافی آب بنوشید.

• ماهی، گردو، بذر کتان و تخمه آفتاب‌گردان امگا ۳ دارند، از آنها غافل نشوید.

• اگر پوست‌تان دچار التهاب شده می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید.