پنل پیامک،پنل پیامک رایگان،سامانه پیامک رایگان

نمایندگی پنل پیامک- پنل پیام کوتاه-پنل پیام کوتاه رایگان و ارسال انبوه پیامک در سایت پیام رسون

پنل پیامک،پنل پیامک رایگان،سامانه پیامک رایگان

نمایندگی پنل پیامک- پنل پیام کوتاه-پنل پیام کوتاه رایگان و ارسال انبوه پیامک در سایت پیام رسون

لکه های ننگ دموکراسی

«آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد»؛ واکنش اصلاح‌طلبان ایران به انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه مصداق عینی این ضرب‌المثل است. در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه که یکشنبه هفته جاری برگزار شد، 88.48 درصد شهروندان واجد شرایط این کشور رای دادند، همچنین در بیست‌وهشتمین دوره انتخابات پارلمانی نیز که همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه برگزار شد، 86.55 درصد افراد واجد شرایط پای صندوق‌های رای رفتند. همین موضوع باعث شد بالاترین میزان مشارکت در تاریخ انتخابات ترکیه رقم بخورد. همین موضوع به بهانه‌ای تبدیل شد تا اصلاح‌طلبان در ستایش از مشارکت بالای مردم یک کشور در انتخابات و مواهبی که در پی چنین مشارکت‌هایی نصیب مردم و کشور می‌شود، قلم‌فرسایی کنند. پس از اظهارنظر‌های فردی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب، حالا نوبت به رسانه‌های زنجیره‌ای این جریان رسیده تا با مانور روی میزان مشارکت ترکیه‌ای‌ها در انتخابات کشورشان، به تحقیر جمهوری اسلامی و نظام انتخابات در ایران بپردازند. هم‌میهن، اعتماد و سازندگی از جمله رسانه‌های اصلاح‌طلبی بودند که در شماره‌ چاپ روز گذشته خود، به تعریف و تمجید از انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه پرداختند و آن را پیروزی دموکراسی خواندند.
در همین رابطه روزنامه هم‌میهن در سرمقاله خود با عنوان «الگوی ترکی» و با اشاره به مشارکت 88 درصدی مردم ترکیه نوشت: «انتخابات یکشنبه گذشته ترکیه گرچه پایان نیافت و دور دوم آن دو هفته دیگر برگزار می‌شود و با توجه به نزدیکی آرا، احتمال پیروزی هر 2 رقیب متصور است ولی تا همین جا نیز اتفاق بسیار مهمی بود که رخ داد. این انتخابات نشانه مثبتی از منطقه‌ای است که سراسر بحرانی است. هرچند ترکیه خود را جزو خاورمیانه نمی‌داند ولی در عمل همجواری آن با عراق و سوابق امپراتوری عثمانی در خاورمیانه و نزدیکی‌های دینی و حضور منطقه‌ای در سوریه، کم‌وبیش آن را جزو این منطقه قرار می‌دهد. این انتخابات در درجه اول قدرت سیاسی نظام ترکیه را نشان داد که جناح‌های سیاسی گوناگون قادرند به ‌جای ستیز از خلال صندوق با یکدیگر رقابت کنند. این مهم‌ترین دستاورد حکومت است».
هم‌میهن در ادامه نوشت: «نکته بسیار مهم‌تر این است که این انتخابات بازنده ندارد، همه برنده هستند، برخی کمتر، برخی بیشتر. مثل مسابقات ورزشی که اگر خوب برگزار شود، هر 2 تیم، سهمی از جوایز را می‌گیرند، تماشاگران هم لذت می‌برند و البته برنده نهایی سهم بیشتری خواهد داشت. بازنده نیز امید خود را برای دور بعد حفظ می‌کند تا بتواند برنده شود، بنابراین برنده واقعی کلیت حکومت و ساختار سیاسی ترکیه است و این موجب اعتماد و عزت‌نفس مردم ترکیه نزد جهانیان خواهد شد».
روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با عنوان «پیروزی دموکراسی» مثل هم‌میهن به تمجید از انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه پرداخت. این روزنامه در یادداشتی که از عباس عبدی با عنوان «سرمایه بزرگ ملی» منتشر کرد، نوشته است: «این انتخابات فارغ از اینکه اردوغان یا رقیب او برنده شوند، سرمایه بسیار گرانسنگی برای حکومت و‌ مردم ترکیه است، چیزی که ما نیز تجربه آن را در سال‌های 76 و 92 داشتیم؛ انتخابات ترکیه بدون مداخله خارجی ولی با حضور ناظران خارجی و تقریبا با کاربرد ادبیاتی متعارف از سوی 2 نامزد رقیب».
روزنامه سازندگی نیز نتوانست غش و ضعف خود از انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه را پنهان کند و در گزارشی با عنوان «قدرت دموکراسی» نوشت: «شکوه یک انتخابات آزاد را دیدیم که توانست ۸۸ درصد مردم را پای صندوق‌های رأی بکشاند. یک رقابت تنگاتنگ، فشرده، نفسگیر و البته سالم. چه چیزی از این مهم‌تر است؟ روزنامه‌نگاری نوشته بود انتخابات نبض مشروعیت یک کشور است. مردم ترکیه بی‌شک تاکنون و تا این مرحله از انتخابات پیروز واقعی هستند».
سازندگی در ادامه نوشت: «انتخابات ترکیه به طور عجیبی زیر نظر و رصد مردم ایران بود؛ انتخابات رقابتی حساس و نفسگیری که بدون هیچ تنشی به پایان رسید و رکورددار حضور انتخاباتی در منطقه بود نیز به گونه‌ای توجهات را به خود جلب کرد. شاید به شکلی یادآور انتخابات حساس دوم خرداد سال ۷۶ بود. در انتخابات ترکیه بیش از ۸۸ درصد مردم در انتخابات شرکت کردند و این آمار بیش از خود انتخابات مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. حضور ۸۸ درصدی مردم جدا از اینکه چه کسی پیروز نهایی باشد، موجب تقویت و قدرت این کشور در مسائل جهانی خواهد شد و دنیا به این کشور به‌گونه‌ای دیگر نگاه می‌کند. در واقع یکشنبه گذشته ترکیه برای تعیین سرنوشت خود به پا خاست و پای صندوق‌های رای رفت».

* وقتی اصلاح‌طلبان کم‌حافظه می‌شوند
همان‌طور که از مطالب اخیر اصلاح‌طلبان در رسانه‌های‌شان پیداست، واکنش آنها نسبت به میزان مشارکت مردم ترکیه در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، حول این محور می‌چرخد که چنین مشارکتی به مثابه یک سرمایه بزرگ ملی برای مردم ترکیه است. اصلاح‌طلبان مشارکت 88 درصدی ترکیه‌ای‌ها در انتخابات اخیر این کشور را که همچنان ادامه خواهد داشت عاملی برای تقویت و قدرت‌یابی بیش از پیش ترکیه در مجامع بین‌المللی می‌دانند. اما به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان احترامی برای حافظه تاریخی مردم ایران قائل نیستند، یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت، خود دچار فراموشی شده‌اند. آنها در حالی اکنون از میزان بالای مشارکت مردم ترکیه در انتخابات ریاست‌جمهوری کشورشان ذوق‌زده شده‌اند و از سرمایه بزرگ ملی صحبت می‌کنند، که بزرگ‌ترین شورش علیه جمهوریت و مشارکت پرشور مردم ایران در یک انتخابات را در کارنامه خود به ثبت رساندند. غش و ضعف اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در حالی است که 14 سال قبل، مردم ایران با حضور پرشور خود در دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، با ثبت مشارکت 85 درصدی، بیشترین میزان مشارکت در تاریخ ایران را رقم زدند اما اصلاح‌طلبانی که تاب شکست از دموکراسی را نداشتند، با فتنه علیه نظر اکثریت، شیرینی این انتخابات پرشور را به مردم ایران تلخ کردند.
تاریخ گواهی می‌دهد اصلاح‌طلبانی که امروز از مشارکت بالای مردم در انتخابات به مثابه سرمایه و دستاورد بزرگ ملی یاد می‌کنند، دستاوردی که در انتخابات سال 88 می‌توانست مشروعیت و نظام مردمسالاری در ایران را به رخ دنیا بکشد چگونه با ادعای دروغ و بی‌اساس تقلب دچار فتنه و آشوب کردند

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.